Sök utbildning

Displaymarknadsföring och programmatisk annonsering på distans

Längd
ca 15 timmar, för alltid tillgång till material
Pris
3 996 SEK exkl. moms
Nästa kurstillfälle
Du väljer startdatum se detaljer
Utbildningsform
Onlineutbildning
Längd
ca 15 timmar, för alltid tillgång till material
Pris
3 996 SEK exkl. moms
Nästa kurstillfälle
Du väljer startdatum se detaljer
Utbildningsform
Onlineutbildning
Från 3 996 SEK exkl. moms / person

Kursbeskrivning

Lär dig mer om Displaymarknadsföring och Programmatisk annonsering - helt på distans

Bemästra displaymarknadsföring och allt vad det innebär. I den här kursen lär du dig bland annat behärska programmatisk annonsering i praktiken.

Kursen ger dig ett helhetsintryck av alla huvudsakliga områden inom displaymarknadsföring och programmatisk annonsering.

Vi går igenom grunderna och fördjupar oss sedan inom varje område.

På så sätt kommer du att bygga spetskompetens inom området.

I kursen lär du dig hur saker fungerar (det teoretiska), och du lär dig hur du faktiskt uträttar olika marknadsföringsaktiviteter (det praktiska).

Efter avklarad kurs har du nog med kunskap för att jobba med displaymarknadsföring.

I kursen går vi grundligt igenom följande områden:

  • Vad är displaymarknadsföring?
  • Traditionell bannerannonsering
  • Programmatisk annonsering
  • Annonsering i Googles Displaynätverk
  • Annonsering genom annonsserver – Google Ad Manager
  • Displayannonsering i sociala medier
  • Native- och contentannonsering
  • Videoannonsering
  • Affiliateannonsering
  • UserX
  • Annonsmaterial
  • Adblockers

Kommande kursstarter

1 tillgänglig kursstart

Du väljer startdatum

  • Onlineutbildning
  • Distans

Målgrupp

Kursen passar för dig som vill kompetensutvecklas och lära dig något nytt eller förfina dina kunskaper. Nedan finner du några av dom som brukar gå våra kurser. Känner du att du inte passar in nedan så betyder det inte att kursen inte är för dig. Hör av dig till oss så berättar vi gärna mer om hur kursen kan passa din situation.

För dig som ansvarar över en annonsbudget och behöver lära dig annonsera
Om du har jobbat eller studerat marknadsföring men inte har jobbat med specifik displaymarknadsföring är kursen utmärkt som inkörsport till området. I kursen har du möjlighet att utveckla din kompetens inom bannnerannonsering och addera mervärde i den digitala mediemixen. Kursen passar även för dig som jobbat lite med annan typ av digital marknadsföring, såsom sökmarknadsföring, men där du fortfarande känner att du saknar vissa delar eller behöver vidareutvecklas.

För dig som vill jobba hos publicister 
Den här kursen kräver inga förkunskaper av deltagaren. Om du är nyfiken på, eller vill jobba med displaymarknadsföring passar kursen utmärkt för att bygga upp den kunskap som krävs för att få ett jobb inom området. I roller som Ad Operations, Traffic och Campaign Coordinator arbetar man vanligen inom flera olika områden av displaymarknadsföring.

För dig som driver ett företag och vill växa din verksamhet digitalt
Om du har en verksamhet som du vill jobba med under kursens gång, så kommer du kunna nyttja kursen till sin fulla potential. Om du gör övningarna och följer råden i kursen finns alla chanser att du kommer öka ditt företags digitala tillväxt substantiellt genom att prova dig fram utifrån de tips du tar del av.

Kursinnehåll

Läroplan

Kursen delas in i 13 moment, och flera delmoment. Tillhörande momenten finns uppgifter att lösa, quiz att testa dina kunskaper på och en uppsjö med instuderingsmaterial.

Kursen nyttjar i huvudsak dessa medel för utlärning:

  • Inläsningsmaterial
  • Videomaterial
  • Bildförklaringar
  • Övningsuppgifter
  • Quiz
  • Certifieringstest

Del 1: Vad är displayannonsering?

Digital Marknadsföring är till skillnad mot analog marknadsföring datadrivet och det möjliggör att annonsörers budskap når sina mottagare i rätt tid och rätt miljö. Displayannonser är helt digitala och bannerannonser kan bestå av grafik, stillbilder, video. och du ser dom vanligen på en mängd olika typer av sajter på internet. Allt från nyhetsmedier och i sociala medier till företags egna hemsidor för att marknadsföra sina produkter. Både i datormiljö, tablets och i smartphones.

Del 2: Traditionell bannerannonsering

Med bannerannonsering kan man målgruppsstyra, justera prissättning och mäta effekt för att uppfylla dina mål mot en så låg annonskostnad som möjligt. Ett flertal system används i kedjan av displayannonsering. Banners är ett annonsmaterial av bildfiler, stilla eller rörliga, som används av annonsörer i deras försök att skapa intresseväckande budskap gentemot mottagaren. I det här momentet får du lära dig om köp- och säljprocesser, prissättningsmodeller, annonsformat och leveransrapportering.

Del 3: Programmatisk annonsering

Köp- och säljprocesserna skiljer programmatisk handel från traditionell bannerannonsering. Programmatisk annonsering innebär automatiseringen av displayannonsering och gäller för både publicister och annonsörer. Båda parterna hanterar affären i systemen och genom auktion. I den öppna börsen behöver man inte ha dialog sinsemellan utan en annonsör kan snabbt sätta upp en kampanj på olika parametrar och börja köpa annonsutrymme genom auktion.

Del 4: Annonsering i Googles displaynätverk

För att snabbt komma igång med bannerannonsering kan man använda sig av nätverken Google AdWords och Google AdSense. I dessa nätverk kan man enkelt ställa in att ens banners ska nå personer som besöker specifika webbplatser eller uppfyller andra kriterier.  I det här momentet får du insyn i Googles annonsnätverk. I GDN, som det förkortas till

Del 5: Annonsering genom annonsserver - Google Ad Manager

I detta moment får du insyn i hur en ad server ser ut och vilka delar man som publicist arbetar med i detta system. Med denna enkla genomgång kan du få förståelse för hur systemen inom bannerannonsering ser ut och fungerar. 

Del 6: Displayannonsering i sociala medier

Displayannonsering i Sociala Medier står för en stor del av displaymarknadsföringen i Sverige. För sin annonsering kan man rikta annonser mot åldersgrupper, kön, geografiska platser med mera. 

Olika nätverk har dock olika målgrupper (tänk inloggade användare) och som digital marknadsförare handlar det i stort om att förstå vilka nätverk som din målgrupp nyttjar och följer. 

Del 7: Native- och contentannonsering

Nativeannonsering innebär att annonsera med innehåll som är relevant för en specifik sida och/eller yta på en sida. Med content benämner man att innehållet i annonsen är uppbyggt utifrån redaktionellt innehåll snarare än som man bygger annonsbudskap i banners. Content- och nativeannonser liknar redaktionella artiklar och artikelpuffar där man eftersträvar att läsarens upplevelse inte ska avbrytas, det ska vara en naturlig del av flödet. 

Del 8: Videoannonsering

Inom detta segment läggs de största reklaminvesteringarna i Sverige så det är viktigt att ha insikt i hur detta format kan fungera för en själv. Video används oftast för varumärkesbyggande kampanjer, och om så är fallet, var tydlig med att definiera hur det målet uppnås och hur ni ska mäta det. Det går att köpa och sälja de vanligast video annonslösningarna via IO/direktbokning eller Programmatiskt.

Del 9: Affiliateannonsering

Affiliate är en process för annonsörer att annonsera genom andra aktörer på internet mot en direktavkastning. Det är vanligt förekommande bland bloggare men också större mediehus i olika utföranden. 

Del 10: UserX

I detta moment berörs hur viktigt det är att anpassa digitalt innehåll utifrån ett användsarvänligt perspektiv. För att säkerställa att webbplatsen är en lämplig annonsmiljö finns riktlinjer i hur man skapar en annonsfinansierad webbplats som inte påverkar konsumentupplevelsen negativt.

Del 11: Annonsmaterial

De banners som används i displaykampanjer skapas till stor del av designers som hanterar bildhanteringsysstem och genom HTML5. Lär dig om hur annonsmaterial bör skapas i enlighet med svensk branschpraxis och ta hänsyn till max vikter för att webbplatsen som ska visa materialet inte ladda för långsamt för användaren.

Del 12: Adblockers

Begreppet adblockers innebär tekniska lösningar i webbläsare som agerar som annonsblockerare. Det är användare som själva väljer om de ska använda denna typ av lösningar för att inte få reklambudskap på de webbplatser de besöker. 

Del 13: Avslut av kursen

I den sista delen har du möjlighet att certifiera dig som displaymarknadsförare. Certifikatet delas ut efter att du genomfört och klarat ett certifieringstest. Du har flera möjligheter att klara dessa test.

Efter utbildningen

Efter kursen har du möjlighet att jobba med allt inom displaymarknadsföring och programmatisk annonsering.

Som certifierad (efter avklarad kurs) kommer du ha möjlighet att söka till och ha chans att få juniora roller på byråer, inhouse på företag eller hos publicist. Du kan självklart även applicera dina kunskaper på ditt egna företag. Den som läser kursen som påbyggnad för vidareutveckling kan axla nya roller eller ansvarsområden hos arbetsgivaren.

Några vanliga jobbtitlar som du kan få efter avklarad utbildning är:

  • Digital/Display Specialist
  • Ad Operations (display eller programmatisk marknadsförare)
  • In- och outbound-marknadsförare
  • Traffic / Webbtraffic
  • Annonstraffic
  • Campaign Coordinator / Kampanjkoordinator
  • Annonskoordinator

Kostnader

Kursen i Displaymarknadsföring och Programmatisk annonsering kostar 4995 kr (inkl. moms) och du har sedan obegränsad tillgång till kursen för alltid!

Du kan betala kursen med Klarna, Swish och faktura. 

Vi erbjuder dessutom delbetalning i samarbete med Klarna. 

Kursledare

Maria Grip

Maria Grip har lång erfarenhet av digital marknadsföring och reklam. Maria började sin bana som onlinemarknadsförare på ett säljbolag inom media för att sedan axla en roll som annonsbokningschef online på ett stort svenskt mediehus. Där ansvarade hon för digital annonsering på hela den svenska marknaden, både som ett stöd till mediesäljarna men också genom att själv sälja av det osålda utrymmet genom olika partnerlösningar. Maria har startat upp programmatiska annonssatsningar på ett par olika publicistbolag, idag arbetar hon med medierevision och granskning av digitala medier, ad tech aktörer och influenceraktörer hos Kantar Media Audit. Maria älskar att dela med sig av sin kunskap och erbjuder därför från hösten 2019 en kurs i Displaymarknadsföring här hos Nordic Tech Institute.

Examen, diplom m.m.

I slutet av kursen får du möjligheten att certifiera dig. Certifikat kräver godkänt genomfört test. Detta görs online och du får svar direkt om du är godkänd. Testet kan du göra så många gånger som du behöver för att bli godkänd. Certifieringen är 100% valfri.

Intresseanmälan

Beställ information

Fyll i formuläret för att få mer information om Displaymarknadsföring och programmatisk annonsering på distans, direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämpas.

Recensioner

Snittbetyg: 5

Baseras på 1 recensioner
Recensioner publiceras enligt vår recensionspolicy.
Skriv en recension
Caroline U
5/5
17 feb 2020

Jättebra kurs!

Nordic Tech Institute – Utbildningar på distans
Kebnekaisevägen 6
16736 Bromma

Kompetensutvecklande kurser i digital marknadsföring skapade av branschledande experter 

Nordic Tech Institute är marknadsledande på kurser inom digital marknadsföring. Kurserna är alltid helt på distans.  Idag kan du gå kurser inom: Digital Marknadsföring Marknadsföring i sociala medier Sökmotormarknadsföring (och Google Ads) Displaymarknadsföring och programmatisk annonsering Alla kurser fokuserar på...

Läs mer om Nordic Tech Institute – Utbildningar på distans och visa alla utbildningar.

Highlights