Kursbeskrivning
Diplomerad kommunikationschef
Att vara kommunikationschef ställer höga krav på att bemästra strategiskt såväl som operativt kommunikationsarbete. Du ska kunna driva frågor både internt och externt och ha aktuella kunskaper om kommunikationsverktyg och kanaler. Syftet med denna tvådagarsutbildning är att du som är ny som kommunikationschef, eller har en liknande roll, ska få insikter och konkreta verktyg som stärker dig i ditt arbete och din ledarroll och tar organisationens kommunikation till nästa nivå.
Kommunikationslandskapet idag är inte vad det var för bara ett par år sedan och det kommer fortsätta förändras i snabb takt. Digitalisering och AI pågår för fullt. Gamla kanaler byts ut mot nya. Omvärldens snabba skiftningar kräver flexibilitet och ibland improvisation. Här behövs know-how och agila arbetssätt och medarbetare. Under denna utbildning, som riktar sig både till dig som arbetar i privat och offentlig sektor, lägger vi stor vikt vid hur man som kommunikationschef hanterar snabba omvärldsförändringar.
Kommande kursstarter
Målgrupp
UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Dig som är ny som kommunikationschef eller har en liknande befattning i privat eller offentlig sektor.
Kursinnehåll
DU FÅR LÄRA DIG:
- Hur rollen som kommunikationschef förändrats och vad som krävs för att lyckas idag
- Hur du ökar medvetenheten för dina frågor hos ledning och medarbetare
- Kommunikationsplanen – varför den behövs och vad den ska innehålla
- Att integrera kommunikationen i verksamheten och varumärkesarbetet
- Hur du kommunicerar förändring på bästa sätt
- Storytelling för att engagera och stärka varumärket
- Val av kanaler och arenor
- Hur du bygger relationer med media, influencers och andra intressenter
- Hur du förebygger och hanterar kriser
- Att stärka vd:s personliga varumärke och konsten att lyfta fram andra talespersoner
- Lagstiftning och frivilliga regleringar som påverkar kommunikationsarbetet
Under utbildningen blandar vi teori med konkreta övningar, diskussioner och erfarenhetsutbyte.
Upplägg
PROGRAM
DAG 1
09.00 Välkomnande och introduktion
- Presentation av kursen, kursledaren och kursdeltagarna
09.30 Kommunikationschefens roll i en snabbt föränderlig värld (del 1)
- Faktorer som påverkar kommunikationschefens roll nu och i framtiden och vilka konsekvenser det får för dig och din verksamhet
10.30 Kaffe
10.45 Kommunikationschefens roll i en snabbt föränderlig värld (del 2)
- Utmaningar, möjligheter och kritiska framgångsfaktorer för att lyckas
- Digitala trender och utmaningar i det nya medielandskapet
- Skillnader och likheter mellan att arbeta i offentlig och privat sektor
12.00 Lunch
13.00 Kommunikationsplanen – behövs den och vad ska den innehålla?
En kommunikationsplan ska vara ett stöd för att effektivisera det strategiska och operativa arbetet. Men hur utformar vi den när förutsättningarna ständigt förändras och vi snabbt behöver kunna agera utifrån situationer som uppkommer? I det här passet går vi igenom:
- Vilka utmaningar som kommunikationen löser
- Vad en kommunikationsplan ska innehålla och hur du förhåller dig när förutsättningarna ständigt ändras
- Val av kanaler och arenor i det nya kommunikationslandskapet
- Hur du bygger relationer med media, influencers och andra intressenter
- Att mäta kommunikationsinsatser. Hur vet vi att vi har lyckats?
14.00 Kommunikation – ett viktigt ekosystem
Allt kommunicerar och för att lyckas behöver du integrera kommunikationen i verksamheten och varumärkesarbetet. Under det här passet går vi igenom:
- Hur man skapar en sammanhållen kommunikationsstrategi där olika kommunikationsinsatser stöttar varandra
- Grunderna i förändringskommunikation och konsten att skapa och bibehålla förtroende för verksamheten
- Lagstiftning och frivilliga regleringar som påverkar kommunikationsarbetet
15.00 Fika
15.15 VD-profilering och konsten att lyfta fram andra talespersoner
Idag är vd:s (eller direktörens) varumärke en ansenlig del av företagets totala varumärkeskapital och bör vara en självklarhet i en modern kommunikations-strategi. Under detta pass går vi igenom:
- Verktygen för att på bästa sätt stötta din vd/direktör i det varumärkesarbetet
- Hur du kan stötta och lyfta fram andra talespersoner
16.45 Sammanfattning av dagen
17.00 Kursdagen avslutas
DAG 2
09.00 Repetition av föregående dag och introduktion av dag 2
09.30 Med berättelsen som vapen
- Modeller och verktyg för hur du formar och använder historier för att öka engagemanget i organisationen och stärka varumärket
- Skapa en egen historiebank
10.30 Kaffe
10.45 Krishantering – förebyggande arbete och faktisk kris
- Vad en kris är, egentligen
- Vi går igenom krishanteringens tre faser – före krisen, krishantering, efter krisen och hur du ska agera i de olika faserna
12.00 Lunch
13.00 Framtidens kompetensbehov för kommunikationsavdelningen
- Att kartlägga och identifiera kompetens- och utvecklingsbehov nu och i framtiden
- Att skapa förutsättningar för ett ständigt lärande
15.00 Fika
15.15 Öka medvetenheten och engagemanget för dina frågor
- Hur du kan öka förståelsen och engagemanget för kommunikationens roll hos ledningen och i övrig verksamhet
16.30 Sammanfattning och take-aways
17.00 Kursen avslutas
Kursens mål
MÅL MED UTBILDNINGEN:
Syftet är att du ska få erfarenhetsutbyte, insikter och konkreta verktyg som stärker dig i ditt arbete och din ledarroll. Du får även ett kvalificerat nätverk av kompetenta kollegor som du kan ha nytta av även efter genomförd utbildning.
Intresseanmälan
Recensioner
Snittbetyg: 4,2
Jag fick syn på och anmälde mig sent till kursen, men den
motsvarade mina förväntningar med råge. Otroligt bra
kursledare som bottnar väldigt väl i det teoretiska och också
h...
Involverande, inspirerande, energigivande, ögonöppnande.
Kompetenshöjande, utmanande och bekräftande.
Resumé Akademi
Resumé Akademi är ledande inom utbildningar för dig inom marknadsföring, kommunikation och media. Vår idé och vår uppgift är att vidareutbilda, kompetensutveckla och förse dig med kurser inom digital kommunikation, marknadsstrategi, sociala medier, medieval och dataanalys....
Upplevde kursen väldigt givande och ser fram emot att börja
jobba med frågor som rör chefsrollen i stort!