Kursbeskrivning
Välkommen till vår utbildning i projektledning inom kommunikation och marknadsföring för dig som är ny i rollen eller dig som vill uppgradera dina kunskaper. Kursen ger dig de verktyg och den kunskap som behövs för att arbeta som projektledare och driva lyckade projekt i alla dess faser – från initiering och planering till genomförande och avslut. Du får bland annat lära dig att göra projektplaner, riskanalyser, briefer och att välja KPI:er.
Kommande kursstarter
Målgrupp
UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Dig som är ny i rollen som projektledare inom marknadsföring och kommunikation, dig som är på väg att axla rollen eller dig som behöver få ny inspiration och fräscha upp dina kunskaper.
Kursinnehåll
DU FÅR LÄRA DIG:
- Rollen som projektledare och vad den innebär
- Olika typer av projekt och vad det innebär att projektleda dessa
- Hur du skapar projektplaner och tidsplaner (Gantt-scheman)
- Att skapa briefer och svara på briefer
- Hur du kan använda workshops för att få lyckade projekt
- Att identifiera och arbeta med KPI:er
- Att identifiera risker och skapa riskanalyser
- Vanliga ”oväntade” scenarios under ett projekt och hur du hanterar dessa
- Hur du rapporterar och utvärderar ett projekt gentemot både beställare och inom projekt-gruppen.
- Att ge feedback till de inblandade i ett projekt
I utbildningen får du konkreta verktyg och mallar som du kan använda i ditt arbete.
Upplägg
PROGRAM
DAG 1
09.00 Vad är projektledning?
- Olika typer av projektledare
- Olika typer av projekt
10.15 Kaffe
10.30 Briefer
- Hur du identifierar relevanta KPI:er för ett projekt
- Brief-processen
- Att skapa en brief
- Övning: att skapa en brief
12.00 Lunch
13.00 Briefer (forts.)
- Övning: fortsättning
- Genomgång av övning
- Att svara på en brief och att skapa en debrief
14.15 Skapa tidsplaner och flödescheman
- Att skapa tidsplaner och Gantt-scheman (flödesscheman)
- Övning: att skapa en tidsplan
15.00 Kaffe
15.15 Riskanalysen och andra verktyg
- Att identifiera risker, skapa en riskanalys och hantera uppkomna hinder
- Verktyg i en projektledares verktygslåda (för teamet och det egna arbetet)
- Övning: riskanalys och olika scenarios
16.30-17.00 Sammanfattning/tid för frågor/avslut dag 1
DAG 2
09.00 Introduktion och återblick
- Kort repetition av gårdagen
09.15 Feedback
- Att ge feedback som projektledare (till team och personer inblandade i projektet)
- Övning: att ge feedback som projektledare
10.15 Kaffe
10.30 Workshops som verktyg
- Genomgång av feedback-övningen
- Workshop som verktyg för ett lyckat arbete
12.00 Lunch
13.00 Rapportering och utvärdering
- Rapportering och utvärdering av ett projekt gentemot en beställare
- Rapportering och utvärdering (inom projektteamet) av ett team-arbete
15.15 Kaffe
15.30 Rapportering och utvärdering (forts.)
- Rapportering: övning och genomgång
16.30-17.00 Sammanfattning/tid för frågor/avslut
Kursens mål
MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du ska få praktisk och teoretisk kunskap som du kan implementera direkt, samt förståelse för ett projekts olika faser och vad du behöver för att framgångsrikt leda ett team genom varje fas.
Kursledare
Natalie Eriksson
Natalie Eriksson är marknadsförare och utbildare och arbetar med marknadsföring, strategier och projektledning. Hon har en bakgrund som projektledare på byrå och har även lett projekt som interim marknadschef och som grundare i eget företag. Bland tidigare och nuvarande uppdragsgivare finns bland andra SEB, Swish, Sverige för UNHCR, Sveriges Allmännytta och Östgötatrafiken. Natalie har stor erfarenhet av att utbilda i projektledning. Hon bloggar även om marknadsföring på Resumé.
Intresseanmälan
Recensioner
Snittbetyg: 4,6
Jättebra, och bra engagemang från alla deltagare. Lagom stor
grupp. Kursledaren är mycket kompetent och kunnig, upplever henne som
erfaren.
Väldigt bra kurs! Bra uppdelat med två dagar så det finns
utrymme för raster. Dagarna har varit lättsamma och har gett
energi. Kursledaren är väldigt kunnig inom sitt område o...
Resumé Akademi
Resumé Akademi är ledande inom utbildningar för dig inom marknadsföring, kommunikation och media. Vår idé och vår uppgift är att vidareutbilda, kompetensutveckla och förse dig med kurser inom digital kommunikation, marknadsstrategi, sociala medier, medieval och dataanalys....
Otroligt givande och inspirerande. Bra och lättsam nivå.
Superbra jobbat! Extra plus till kursledaren och även ansvariga
över lokalen med bra mat och fika!