Kursbeskrivning
Kvalitetschefskursen är en omfattande ledarutbildning med fokus på kvalitet, kundorienterad verksamhetsutveckling och systematiskt förbättringsarbete. Du får goda kunskaper om effektiva strategier, metoder och hjälpmedel för att åstadkomma goda resultat, nöjda kunder och en effektiv verksamhet.
Kursen ger en bred kunskap som spänner över alla viktiga områden inom kvalitetsområdet. Kvalitetschefskursen ger också ett bra stöd för deltagarnas fortsatta kvalitetsarbete i form av ett personligt nätverk och en omfattande dokumentation.
Syfte
Deltagarna ska efter genomgången kurs kritiskt kunna bedöma vilka insatser som fordras i organisationen för att nå framgång med ett systematiskt kvalitetsarbete samt kunna leda ett resultatinriktat förändrings- och förbättringsarbete (exempelvis enligt koncept som Lean och Sex Sigma).
Kommande kursstarter
Målgrupp
Personer som leder, samordnar och deltar i kvalitetsutveckling inom såväl varu- eller tjänsteproducerande företag och organisationer.
Kursen vänder sig även till chefer och ledare som vill utveckla sin förmåga att leda genom systematiskt förbättringsarbete.
Kursinnehåll
Innehåll
• Kvalitet, kundorienterad verksamhetsutveckling och systematiskt förbättringsarbete – innebörd och bakgrund
• Kunder, kundbehov och kundorientering
• Kvalitetsekonomi och kvalitetsbristkostnader
• Kvalitetssäkring, effektiva ledningssystem och ISO 9001
• Förbättringsledning, Sex Sigma och Lean
• Processer, processorientering och processledning
• Utvärdering och mätning av kvalitet
• Att arbeta med kvalitet i leverantörsleden
• Ledarskap för kvalitet genom förbättrings- och förändringsledning
• Att förstå och analysera variationer genom praktisk statistik
• Problemlösning med förbättringsverktyg
• Roller och ansvar i kvalitetsarbetet
• Att implementera ett framgångsrikt program för kvalitet och förbättringsarbetet
Upplägg
Utbildningen genomförs med föreläsningar, diskussioner och gruppövningar. Utbildningen är uppbyggd i forma av sk blended learning där fysisk utbildning kombineras med onlinutbildning för bästa lärande.
Mellan kurstillfällena ingår digitala coahcning tillfällen.
Parallellt med utbildningen arbetar även deltagarna tillsammans med projektuppgifter med syfte att stödja det egna kvalitetsarbetet.
Huvudlärare är Lars Sörqvist. I utbildningen medverkar även gästföreläsare från olika organisationer.
Dokumentation
Böckerna:
– Ständiga förbättringar av Lars Sörqvist
– Lean av Lars Sörqvist och Marita Bergendahl
– Sex Sigma av Lars Sörqvist och Folke Höglund
– Kvalitetsbristkostnader av Lars Sörqvist
Kompendium:
– Kvalitetsrevision
– Praktisk statistik Basic av Jörgen Gustafsson
- PDF-kopior på visade ppt-bilder.
Tid & plats
Fyra block genomförs på Tegnérgatan 40 och tre block online via Zoom.
Mat & logi
Vid sammankomster i våra lokaler ingår förmiddagsfika, lunch och eftermiddagsfika i kursavgiften.
Kursledare
Lars Sörqvist – VD, partner, seniorkonsult & utbildare
Lars Sörqvist är sedan 1995 knuten till Sandholm Associates AB som partner, seniorkonsult och sedermera som VD. Han är utbildad civilekonom och civilingenjör samt teknologie doktor i kvalitet. Lars arbetar även som docent vid KTH, med ansvar för kursverksamhet och forskning inom kvalitet.
Sörqvist är kvalificerad revisor för ISO 9000, Master Black Belt enligt Sex Sigma och har varit examinator för Utmärkelsen Svensk Kvalitet. Han har även stor erfarenhet av Lean bl a genom arbete inom KTH:s produktionstekniska utbildning.
Lars Sörqvist är vice president för IAQ (International Academy for Quality). Han ingår i domarkommittén för Kvalitetsutmärkelsen Bättre Skola samt Lennart Sandholm Team Award. Vidare är han en av grundarna till SQMA (Swedish Quality Management Academy) och BES (Business Excellence Sweden). I Kina är han Member of Advisory Committee till Shanghai Association for Quality (SAQ). I USA har han haft olika uppdrag i den nationella kvalitetsorganisation American Society for Quality (ASQ).
Som författare har han skrivit ett stort antal artiklar och böcker inom området kvalitet och verksamhetsutveckling.
Examen, diplom m.m.
Efter genomgången utbildning erhålls ett kursintyg och efter
framgångsrikt genomfört förbättringsprojekt diplomeras deltagarna.
Intresseanmälan
Recensioner
Snittbetyg: 4,6
Bra blandning mellan teori och praktiska övningar, super med återblick och sammanfattning av kursen.
Sandholm Associates AB Sandholm Associates AB har i över 50 år erbjudit konsultation och utbildning samt varit den ledande aktören gällande kvalitet, förbättringsarbete, Sex Sigma och Lean i Skandinavien. Bland uppdragsgivarna finns många företag som framgångsrikt arbetat med förbättringsarbete, tex...
Läs mer om Sandholm Associates AB och visa alla utbildningar.
Engagerade föreläsare och intressanta verkliga exempel.