Svenska utbildningspriset
Vi är nominerade till Svenska utbildningspriset 2025! Priset delas ut till aktörer som inspirerar, tänker nytt och skapar konkreta resultat. Du kan också nominera och lyfta fram dem som sprider kunskapens kraft och driver på för ett livslångt lärande för alla. Läs mer här.
Kursbeskrivning
För dig som vill utveckla din annonsering på Google
Välkommen till en mycket populär heldagskurs om Google Ads. Som deltagare får du en heltäckande överblick av Google Ads som annonseringsplattform och hur du sätter upp en modern strategi för den – och dessutom djupare kunskap om kontostruktur, optimering av annonser, sökordsanalys, uppföljning och viktiga KPI:er. Vid dagens slut har du fått ny och uppdaterad kunskap om hur du får ut maximalt av din annonsering i söknätverket.
Det här lär du dig som deltagare
- Vilka möjligheter som finns med Google Ads
- Best practice kring kontostruktur och annonser
- Hur du bäst fördelar din budget
- Att göra en sökordsanalys och sätta upp din strategi
- Att optimera landningssidor & kampanjinställningar
- Hur du utvärderar och förbättrar din annonsering samt de viktigaste KPI:erna
Kommande kursstarter
Målgrupp
Kursen är perfekt för dig som jobbar inom marknadsföring och kommunikation – och som på bara en dag vill få kunskapen och verktygen du behöver för att kunna utveckla och optimera din annonsering på Google.
Upplägg
Kursprogrammet
09:00-09:50 – Introduktion till Google Ads
- Introduktion till kanalen
- Så fungerar Google Ads
- Google Ads olika delar
- Att sätta mätbara mål
09:50-10:50 – Sökordsanalys och strategi
- Val av sökord för din annonsering – faktorer som avgör
- Förstå sökbeteendet och rikta din annonsering med matchtyper
- Praktisk övning – Gör en Sökordsanalys
10:50-11:00 – Förmiddagspaus
11:00-12:15 – Kontostruktur och kampanjinställningar
- Skapa en struktur som möjliggör lönsam annonsering
- Rätt inställning tjänar du pengar på – vi går igenom de viktigaste inställningarna du behöver ha koll på
- Praktisk övning – Skapa en kampanj
12:15-13:00 – Lunch
13:00-13:50 – Annonser och annonstillägg
- Annonser påverkar din lönsamhet – så skriver du en säljande annons
- Så tar du upp plats i sökresultatet och fångar besökarens uppmärksamhet
- Skapa vinnande landningssidor och förbättra dina resultat
- Praktisk övning – Skapa annons och annonstillägg
13:50-14:45 – Optimering och Budgivning
- Optimera dina sökord och positioner – här finns mycket att tjäna
- Olika bud för olika sökord – lär dig fördela din budget
- Så utesluter du olönsam trafik ur din annonsering
- Belönas som annonsör – betydelse av Quality Score
- Viktiga metrics du måste känna till för att lyckas med din annonsering
14:45-15:00 – Eftermiddagspaus
15:30-16:00 – Uppföljning & Analys
- Vi går igenom hur du följer upp din annonsering
- Viktiga rapporter för rapportering
- Köpa in Google Ads-hjälp? – Ställ krav på din leverantör!
Kursledare
Kursledare: Mattias Hyll Wressle, Senior SEM
Mattias arbetar som senior konsult inom Google Ads & betald marknadsföring på Pineberry. Han har även bred erfarenhet inom andra kanaler som SEO, Amazon & sociala medier. Mattias har en examen från Jönköping University inom Medie- & Kommunikationsvetenskap.
Intresseanmälan
Webbdagarna Academy Tillsammans med landets främsta digitala experter arrangerar Webbdagarna Academy nyskapande, djupgående och lärorika heldagskurser inom digital marknadsföring och digitala affärer, både på distans och på plats i Stockholm. • Tusentals utbildade deltagare hittills – 99,3% är mycket nöjda• ...