Kursbeskrivning
För dig som vill lyckas med din konvertering
Välkommen till en kurs som hjälper både dig och din organisation att utvecklas inom konvertering och som lägger grunden för att ni på ett datadrivet sätt kan optimera konverteringsgraden. Som deltagare får du en strategisk överblick av hur ni bygger en framgångsrik CRO-process i just er organisation samt praktiska kunskaper om viktiga konverteringsverktyg, hypotesarbetet och A/B-tester – som du kan implementera direkt efter avslutad kurs.
Det här lär du dig på kursen:
- Hur du skapar en framgångsrik CRO-process i din organisation
- Viktiga verktyg du måste ha koll på – exempelvis Optimizely, Hotjar och Google Analytics
- Hur du skapar rätt hypoteser och lyckas med A/B-testning
- Vad din organisation behöver ha på plats för att bli mer CRO- och datadriven
- Vad du behöver tänka på kring cookies, tekniska hinder och integritet
Kommande kursstarter
Målgrupp
Kursen är perfekt för dig som jobbar med webb, marknadsföring, kommunikation och affärsutveckling – och vill få uppdaterade kunskaper om hur du och din organisation kan jobba med konverteringsoptimering på ett modernt sätt under 2023.
Kursprogram
Kursprogram
09:00-09:30 – Introduktion till konverteringsoptimering (CRO)
- Vi skapar oss en gemensam syn på den metodik som är CRO och Experiment
- En tillbakablick till hur allt startade
- Basen läggs för vad ett experiment faktiskt är och vad vi använder dem för
09:30-10:15 – CRO-processen
- Genomgång av CRO-processens byggstenar
- Djupdyk i stegen som inkluderar analys, hypotes, prioritering, rapportering och dokumentation
10:15-10:30 – Förmiddagspaus
10:30-12:00 – CRO i organisationen
- Hur behöver organisationen vara involverad i CRO-programmet
- Strategier på kort och lång sikt för att lyckas med sina AB-tester
- KPI-er att rapportera på för att visa tillväxt
12.00-13.00 – Lunch
13:00-14:15 – AB-testplan
- Genomgång av AB-testplan som görs inför varje experiment
- Förtydligande av dokumentationen och processen för att skapa ett hållbart CRO-program i din organisation
14:15-14:30 – Eftermiddagspaus
14:30-15:15 – Praktiskt arbete
- Vi idé-genererar baserat på din hemsida och dina KPI’er
- Vi sätter upp hypoteser för test-idéer
15:15-15:45 – Skapande av AB-testplan för de prioriterade hypoteserna
- Hypoteserna formas till detaljerade beskrivningar
- Stakeholders kartläggs och primära KPI’er sätts i AB-testplanen där du får möta de riktiga utmaningarna med ett experiment
- Baserat på din organisation lyfter vi utmaningar och lösningar för att ta ditt praktiska arbete vidare till ett utrullat AB-test
15:45-16:00 – Summering av dagen
Kursledare
Marianne Stjernvall – en av Sveriges ledande CRO-experter
Marianne är en av Sveriges ledande specialister inom konvertering och A/B-testning.
År 2020 utnämndes hon till CRO-specialist of the year (inhouse category) internationellt. Hon är även en uppskattad Webbdagarna-talare och föreläsare på skolor som Berghs och Hyper Island – som lyckas förklara konverteringens komplexa värld på ett både pedagogiskt och inspirerande sätt.
Intresseanmälan
Webbdagarna Academy Tillsammans med landets främsta digitala experter arrangerar Webbdagarna Academy nyskapande, djupgående och lärorika heldagskurser inom digital marknadsföring och digitala affärer, både på distans och på plats i Stockholm. • Tusentals utbildade deltagare hittills – 99,3% är mycket nöjda• ...