Sök utbildning

6 fenomen som hjälper dig nå din målgrupp

Marknadsföring öppnar upp för ett oändligt antal tolkningsmöjligheter. Detta kan ibland ses som en stor nackdel för ditt företag och din produkt, men med rätt metoder kan du lyckas styra din målgrupps beteenden.

Marknadsföring öppnar upp för ett oändligt antal tolkningsmöjligheter. Detta kan ibland ses som en stor nackdel för ditt företag och din produkt, men med rätt metoder kan du lyckas styra din målgrupps beteenden. utbildning.se har listat 6 olika fenomen som hjälper dig nå din målgrupp på ett effektivt sätt.

1. Word of Mouth (WOM) – Hur vi dagligen delar med oss av händelser och produkter, både online och i verkliga livet

Människor tenderar att lita på andra människors ord, mer än vad de litar på reklam. Helt rimligt och även något du som marknadsförare kan använda dig av. Det viktigaste av allt är att hålla upplevelsen av ditt företag och produkt på topp, då detta även kan ha en negativ påverkan. Exempelvis kan du be om recensioner eller leda någon till att tala gott om er i deras egna kanaler. För att detta ska fungera kan det även vara bra att erbjuda något tillbaka. Här använder man sig mycket av Social Proof, att människor vill vara och göra som andra människor. När vi hör andra prata om vilken underbar upplevelse de hade av en produkt resulterar det därför ofta i att vi också vill ta del av det, för vem vill känna sig utanför?

2. Fear Of Missing Out (FOMO) – När vi är rädda för att gå miste om viktiga händelser

På tal om känslan av utanförskap. Tänk dig ett kommande stort och exklusivt event som du inte har möjlighet att gå på, men alla dina vänner ska dit. Känslan som uppkommer då kallas FOMO. Vi är alla rädda för att missa viktiga och stora händelser, speciellt om människor i vår omgivning kommer delta. Detta är ett väldigt fördelaktigt knep i marknadsföring idag. Det kan kombineras med andra metoder som Loss Aversion, som innebär att känslan av förlust alltid är starkare än känslan av vinst. Exempel: 13 andra personer tittar just nu på denna produkt, köp nu och spara 30%. Om du även skulle lägga till en liten tidslinje för hur länge det är kvar på erbjudandet, så skulle du skapa en känsla av Urgency. Att man som kund måste skynda sig att ta del av det här erbjudandet som så många vill ha, på den korta tiden som är kvar och dessutom spara 30% av vad produkten skulle ha kostat.

3. Authority – Användning av någon som är expert på sitt område och utstrålar tillit

Du kan i marknadsföring använda dig av en auktoritet som ger en känsla av expertis eller ses som en förebild. Exempelvis om du ska marknadsföra ett par nya träningsskor, varför inte använda dig av en person som har expertis inom just träning. Be denne testa skorna och på så sätt verka som en “promoter” för din produkt. Detta skulle ge dina kunder, och potentiella kunder, en känsla av tillit till dig och din produkt.

Vill du lära dig mer? Gå en kurs i marknadsföring

4. Reciprocity – Ömsesidighet, att ge något för att få något tillbaka

Få kunden/användaren att känna sig personligt träffad, oavsett om det är en befintlig kund eller en blivande. Det viktiga är att skapa en ge och ta-relation genom hela köpresan, men också före och efter. Kunder förväntar sig mer i samtiden och känner de sig inte uppskattade letar de vidare. 

Varför inte skapa ett unikt erbjudande till dina bästa kunder? Eller ge nya kunder en viss procent rabatt? Få dem att känna sig speciella genom personlig marknadsföring och kontakt. På så sätt får de både uppmärksamhet och chans till bra erbjudanden, vilket gör dem mer benägna att ge tillbaka det du vill ha från dem. 

5. Framing effekten – Hur människor reagerar olika beroende på hur produkten presenteras

Hur presenteras produkten? Återigen, människor reagerar olika på val som presenteras som vinst respektive förlust. Som exempel: Köp 1 och få 1 gratis. Där hamnar fokus på “gratis” mer än på själva priset och vi känner att vi vinner på att köpa produkten. Det vi glömmer är att vi fortfarande förlorar pengar på att genomföra köpet. Ett till exempel är att handla för en viss summa för att få gratis frakt. Istället för att handla den enda produkten vi var ute efter från början köper vi tre produkter till, för att få någonting gratis. Priset kanske råkar bli det dubbla, men vi fick ju gratis frakt. Det handlar om psykologi, att genom manipulering trigga känslor och beteenden. Här kan man även använda sig av storytellingatt kanske genom en liten film framföra en story kring produkten, för att pusha en viss känsla hos åskådaren. 

6. Status quo bias – Bygger på rädslan för att ta konsekvenserna över ett vågat val

Vi föredrar att låta saker vara som de är, genom att inte göra något/göra mindre. Att ge mottagaren förslag som kräver så minimal ansträngning som möjligt. Vi gillar att vara bekväma och stanna i Status Quo.

Därför ska man i sin marknadsföring presentera hur lätt och genomförlig ens lösning eller produkt är. Exempelvis på Instagram bör du inte kasta ut i ett och samma inlägg att dina följare ska gilla, kommentera, prenumerera och köpa din produkt samtidigt. Börja med ett inlägg där du kanske ställer en enkel fråga som de kan få svara på i kommentarsfältet. Gör det lätt för dina användare att hjälpa dig framåt och visa hur det kan vara till deras fördel, snarare än din egen. Ibland är det viktigt att inte förhasta sig på att något ska hända på en gång. Istället kan du låta det ta lite tid och samtidigt bygga relationer och ge användarna en bekväm köpresa, i olika steg, att ta sig igenom. 

Det finns många olika sätt för att nå fram med sin marknadsföring i digitala medier. Dessa metoder hänger ihop på många olika sätt och kan kombineras, vilket eventuellt gör det svårt att förstå var och hur man ska använda dem. Vårt mål med denna lista är att ge dig nya sätt att tänka, eller möjligtvis friska upp ditt minne, med olika knep för att nå önskade resultat i din marknadsföring.

Vill du även läsa om värdefulla marknadsföringstermer?


Annonser