Under en dag bombarderas genomsnittssvensken av cirka 5 000 budskap från företag och organisationer. I tidningen, på busshållplatsen, i telefonen och om personen är snål – på Spotify. Att det då är viktigt för företag att sticka ut i bruset är självskrivet. Men, du är inte ensam om den här vetskapen.
Alla marknadsförare jobbar aktivt för att nå ut med sitt budskap och hitta nya kunder, om du inte arbetar på Systembolaget det vill säga. För att du ska få ett försprång på dina kollegor har vi därför samlat fyra Ted Talks från några av de mest inspirerande föreläsarna inom marknadsföring.
Förslag på utbildningar
Joseph Pine – What Consumers Want
Autentiska upplevelser – den heliga graalen bland konsumenter. De flesta människor vill känna sig unika och känna att de köper autentiska produkter. I detta Ted Talk argumenterar Joseph Pine för att denna hunger efter autenticitet har skapat ett nytt paradigm – upplevelseekonomin. Konsumenter söker med ljus och lykta efter autentiska erfarenheter och företag som inser detta har en stor fördel i konkurrensen.
Seth Godin – The Tribes That We Lead
Den amerikanske entreprenören och författaren Seth Godin pratar i detta Ted Talk om hur marknadsförare och företagsledare kan använda stam-tänk för att bygga starka varumärken och lojala följare. För att ett varumärke ska kunna bli något större än en tom logotyp behöver marknadsförare forma en historia kring varumärket, en idé om varför det finns och vad det vill förändra i världen.
Malmcolm Gladwell – Choice, Happiness, and Spaghetti Sauce
Den världskände författaren, Malcolm Gladwell, berättar historien om hur Howard Moskowitz revolutionerade sättet som företag såg på produktutveckling. Moskowitz såg på 70-talet hur företagen runt honom försökte skapa den perfekta produkten som skulle locka massorna. Enligt Moskowitz finns det fallgropar med detta synsätt. Enligt honom är den perfekta produkten en hägring. Vi människor är alldeles för olika för att kunna lockas av en ensam produkt. I en tid av ökad individualitet är detta en viktig lektion som tåls att upprepas.
Renny Gleeson – 404, the Story of a Page Not Found
Ett kort men insiktsfullt Ted Talk där Renny Gleeson pratar om ett vardagligt möte mellan konsument och varumärke, 404-fel – Denna sida kunde inte hittas. Med olika exempel från verkligheten illustrerar han hur företag i dessa korta ögonblicksmöten kan bygga varumärken. Genom att skapa en unik, rolig och väldesignad 404-sida kan marknadsförare vända ett vardagligt irritationsmoment till en möjlighet till relationsbyggande.