En informatör arbetar med kommunikation i företag, myndigheter eller organisationer. Detta kan innebära dels den interna kommunikationen med övrig personal och dels extern kommunikation gentemot till exempel kunder och de målgrupper som företaget har. En informatörs arbete är ofta fokuserat på varumärkesbyggande, relationer samt att nå arbetsplatsens uppsatta må.
Förslag på vidareutbildning för dig som informatör
Majoriteten av dagens informatörer och kommunikatörer ansvarar för utformningen och marknadsföringen av företagets budskap. Det finns flera titlar inom området och kan de allra flesta företag och organisationer har idag yrkesverksamma informatörer. Ett av de mest vanliga kraven för en informatör är erfarenhet och kunskap om webbpubliceringsverktyg.
Att ha god kunskap om digital kommunikation, sociala medier och varumärkesbyggande kan öka chanserna till jobb. Ytterligare en kompetens som ofta efterfrågas är kunskap om sökmotoroptimering (SEO) och PR. Om du som informatör vill ta nästa kliv i karriären och bli exempelvis informationschef kan en kurs inom ledarskap vara något för dig. Du kan välja att antingen läsa ett längre och mer omfattande ledarskapsprogram eller en kortare ledarskapskurs där du får möjlighet att fokusera på exempelvis coachande ledarskap eller konflikthantering. Har du nyligen tagit dig an en chefsroll på din arbetsplats finns det ledarskapsutbildningar som riktar sig mot just nya chefer.
Att arbeta som informatör kräver ofta att du kan hantera många olika arbetsuppgifter på samma gång och att du kan strukturera ditt sätt på ett bra sätt. Vill du bli bättre på att planera din arbetsdag och hantera tidsintensiva perioder kan en kurs inom personlig effektivitet eller stresshantering vara något för dig.
Att tänka på om du vill vidareutbilda dig
Har du väl bestämt dig för att du vill satsa på vidareutbildning är ett första steg att ta upp frågan med din närmaste chef. Vad finns det för regler och möjligheter för kompetensutveckling på din arbetsplats? Kom ihåg att du arbetar i en bransch som ständigt förändrats och att ha färsk kunskap gör dig till en stark spelare på marknaden. Fundera på vad du själv vill utvecklas inom och vilka behov det finns, dels inom företaget men även inom branschen.
Är du osäker på vilken utbildning du ska välja kan du höra med dina kollegor, kanske har de tips på utbildningar de tror skulle passa dig.
Framtidsutsikter
Enligt Arbetsförmedlingens yrkeskompass kommer det vara hård konkurrens om jobben för informatörer och kommunikatörer under kommande år. Denna konkurrens kommer fortsätta på lång sikt. Antalet utbildade informatörer och kommunikatörer är större än vad arbetsmarknaden efterfrågar. Det finns även många med annan utbildningsbakgrund, som till exempel journalister och ekonomer, som konkurrerar om jobben.
[Facebook:recommend]
« Tillbaka till alla yrken inom kultur, media och design
« Tillbaka till Karriärguidens startsida
« Alla yrken A–Ö