Marknadsanalytikerns jobb är att genomföra prognoser för den framtida marknaden, genomföra olika slags marknadsundersökningar och ge tips och råd gällande strategier för försäljning. Marknadsanalytiker kan arbeta inom flera olika branscher, men återfinns ofta inom handel eller finansiell verksamhet.
Det är väldigt viktigt att du som marknadsanalytiker har ett intresse för siffror och är analytisk. Du bör dessutom hänga med i den tekniska utvecklingen genom kontinuerlig vidareutbildning genom hela karriären samt ha kunskap om marknadsföring i digitala kanaler.
Förslag på vidareutbildning för dig som marknadsanalytiker
Som marknadsanalytiker måste du vidareutbildas kontinuerligt under hela karriären. Särskilt viktigt är det att ha goda kunskaper inom nya digitala marknadsföringskanaler. De digitala marknadsföringskanalerna förändras ständigt och nya kanaler tillkommer, det räcker därför inte att förlita sig på gammal vana. Som marknadsanalytiker kan du välja att läsa en utbildning inom exempelvis digital kommunikation, sociala medier eller onlinemarknadsföring.
Om du vill göra karriär utomlands eller ta dig an uppdrag på den internationella marknaden är det ofta ett krav att ha goda språkkunskaper. Utöver svenska och engelska är det ofta positivt att behärska fler språk.
För marknadsanalytiker som vill ta sig an en ledarroll eller bli gruppchef finns det en mängd olika ledarskapsutbildningar med olika längd och utbildningsinnehåll som kan gynna din karriär. Även utbildningar inom projektledning kan vara positiva för karriären. Har du nyligen tagit dig an en chefsroll på din arbetsplats finns det ledarskapsutbildningar som riktar sig mot just nya chefer.
Att tänka på om du vill vidareutbilda dig
Om du som marknadsanalytiker bestämt dig för att du vill vidareutbildas kan ett första steg vara att ta upp frågan med din chef. Ta reda på om det finns en policy för kompetensutveckling på din arbetsplats. Om det finns en policy för kompetensutveckling kan detta innebära att du får ledigt i några dagar för att delta i utbildningen eller att arbetsgivaren står för utbildningskostnaden.
Genom att kartlägga dina kunskapsluckor kan du ta reda på vilken slags utbildning som skulle kunna gynna din karriär mest. Fundera över vilka områden du skulle kunna bli bättre på och vilken leveranstyp som passar dig bäst. Tänk på att du måste avsätta tid för utbildningen, även om du väljer att läsa på distans. Är du osäker på vilken utbildning som passar dig kan du tala med dina kollegor. Kanske har de läst en utbildning som de kan tipsa dig om.
Framtidsutsikter
Enligt Arbetsförmedlingens yrkeskompass kommer det vara hård konkurrens om arbetstillfällena för marknadsanalytiker både på fem och tio års sikt. Extra svårt att få jobb bedöms nyexaminerade marknadsanalytiker ha. Den digitala utvecklingen innebär att de kanaler marknadsanalytikern är verksam inom blir fler och även mer komplexa, vilket ställer krav på att du har uppdaterad kunskap och hög kompetens.
Relaterade yrken
[Facebook:recommend]
« Tillbaka till alla yrken inom försäljning, inköp och marknad
« Tillbaka till Karriärguidens startsida
« Alla yrken A–Ö