Receptionist
-
Distans
-
Onlineutbildning
-
Från 11 159 SEK
Telefonister och receptionister i världsklass
-
Stockholm
-
Öppen utbildning
-
Från 9 800 SEK
Säkerhet i reception
-
Rikstäckande
-
Företagsanpassad utbildning
Certifierad Receptionist
-
Distans
-
Onlineutbildning
-
Från 7 920 SEK
Engelska i reception och telefonväxel – företagsanpassad
-
Flera orter (2)
-
Företagsanpassad utbildning
Engelska i reception och telefonväxel, distansutbildning
-
Distans
-
Onlineutbildning, Företagsanpassad utbildning
Säkerhet i reception – diplomering
-
Rikstäckande
-
Företagsanpassad utbildning
Certifierad Hotellreceptionist
-
Distans
-
Onlineutbildning
-
Från 7 920 SEK
Att ge service via chatt och mejl
-
Flera orter (2)
-
Öppen utbildning, Företagsanpassad utbildning
-
Från 6 980 SEK
-
2025-03-27
Mer om Receptionistutbildning
För att kunna axla rollen som receptionist behöver du var engagerad i människor. En bra receptionist har öga för detaljer och är duktig på att läsa individer. Alla är olika och vissa vill prata, medan andra är mer återhållsamma. En del av ditt jobb är att snabbt identifiera hur du ska bemöta alla dessa olika typer av människor.
Eftersom rollen som receptionist kan variera väldigt mycket behöver du vara bra på att ta dig an nya arbetsuppgifter. En receptionist på ett stort kontor har en helt annan arbetsbeskrivning än en receptionist på ett litet kontor. Vad de båda har gemensamt är att arbetsuppgifterna ofta är små, men många.
Vanligtvis har receptionister också många administrativa arbetsuppgifter, vilket kan kräva vissa tekniska kunskaper.
Några av de färdigheter och egenskaper som är bra att ha som receptionist är:
- Att vara stresstålig
- Att ha ett öga för detaljer
- Att vara socialt kompetent
- Att vara duktig på att läsa människor
- Att vara organiserad
- Att vara serviceinriktad
- Att ha tålamod
Om utbildning för receptionister
Receptionistutbildningar fokuserar på olika saker, baserat på sin inriktning. Du kan välja att gå en kurs som förbereder dig mer för telefoni och att hantera kunder digitalt. Det är vanligt att många företag har större delen av sin kundkontakt via mejl och telefon. En receptionist kan därför ha telefonistrollen inbakad i sin arbetsbeskrivning.
Administration är också en stor del av den moderna receptionistens arbetssysslor. Många utbildningar fokuserar därför på att ge dig grunderna i hur arbetssysslorna på ett kontor kan se ut ur en administrativ aspekt. Det kan handla om att lära sig Office-paketet, eller att förbättra sitt sätt att skriva och kommunicera.
Ett annat vanligt fokus är service, där utbildningen lägger mest vikt på de sociala aspekterna av rollen. Det handlar om att förstå vad som är bra service och ett genuint trevligt bemötande. Du kan också lära dig mer om hur du som receptionist bäst bemöter besvärliga kunder, eller lyckas ge den där typen av service som ofta kallas ”det lilla extra”.
Här är några av de vanligaste punkterna i receptionistutbildningar:
- Vad som är bra service
- Att styra kundsamtal
- Att kunna se från kundens perspektiv
- Hur man hanterar klagomål och kritik
- Ditt kroppsspråk
- Att vända missnöjda kunder
- Hur du vänder negativ stress till positiv utveckling
Förbättra dina egenskaper med en kortare kurs eller ta första steget mot en interaktiv roll som receptionist.