Kursbeskrivning
Service i chatt och mejl
Lär dig att ge suverän service via chatten och mejlen! Utbildningen visar dig hur du uttrycker dig professionellt, snabbt och korrekt. Du lär dig att ge service som förmedlar förståelse, engagemang och en positiv känsla i skrift.
Det här lär dig:
- skriva tydligt, enkelt och servicevänligt
- möta motpartens förväntningar vid skriftlig kommunikation
- använda rätt ton och tilltal som visar på engagemang och intresse
- undvika de vanligaste fallgroparna vid skriftlig kommunikation
Skillnad mellan olika sätt att kommunicera
Att ge ett utmärkt bemötande genom chatten och mejlen medför helt andra förutsättningar än vid fysiska möten eller telefonsamtal. I det fysiska mötet kan vi observera kunden och läsa in ansiktsuttryck, kroppshållning och sinnesstämning. Under ett telefonsamtal kan vi förstå mycket om kunden genom rösten.
När vi sitter vid datorn och ska kommunicera digitalt förlorar vi både kroppsspråk, mimik och röstläge. Utbildningen ger dig de kunskaper du behöver ha för att kunna möta kundens behov och krav i chatt och mejl, trots att du inte kan se eller höra denne.
Kommande kursstarter
Varför välja Hjärtum Utbildning?
Kursledare med branschexpertis
Centralt läge
Eftertraktad utbildning
Program för dagen
Tider under utbildningsdagen
09.00 Registrering med kaffe och smörgås
09.15 Kursen inleds
12.00 Lunch
14.30 Eftermiddagskaffe
16.00 Utbildningen är avslutad
Målgrupp
För dig som kommunicerar digitalt
Utbildningen vänder sig till dig som arbetar med service och använder chatt eller mejl i din kommunikation. Du kan t ex arbeta inom kundtjänst, support eller reception. I ditt arbete hanterar du kunder, beställare, klienter, gäster m fl. I dina arbetsuppgifter ingår att skriftligt besvara frågor, bemöta klagomål, ta emot synpunkter, ge information osv.
Kursinnehåll
Lär dig att kommunicera digitalt under denna utbildning:
- Vilka är kundens, klientens, beställarens osv förväntningar på era kommunikationskanaler?
- Vilka väntetider kan era motparten acceptera innan de får svar?
- Skillnaden mellan vad jag ger och vad motparten upplever sig få av mig
- Skillnaden mellan vad jag vill förmedla och vad motparten vill ha
- Så sorterar du mellan konkreta frågor, synpunkter önskemål och reklamationer
- Förstå vad motparten verkligen vill - lär dig läsa mellan raderna
- Anpassning till motpartens nivå
- Olika motparter kräver olika saker - välj rätt rätt ton och tilltal
- Skapa goda intryck och lämna goda avtryck hos motparten
- Så gör du för att förmedla en känsla via tangentbordet, t ex engagemang, förståelse eller beklagande
- Undvik de vanligaste fällorna i skriftlig kommunikation
Upplägg
Fakta, analys och diskussion
Föreläsning och fakta varvas med övningar. Vi analyserar och diskuterar olika mejl- och chattkonversationer ur ett serviceperspektiv, så att det blir tydligt hur olika sätt att skriva påverkar upplevelsen. Du får gärna ta med dig egna exempel.
Investering
Kostnad för kursen
6.980 kr per person inkl lunch, för- och eftermiddagskaffe samt dokumentation. Moms tillkommer.
Tips! Det passar även perfekt att genomföra denna kurs som en företagsanpassad utbildning. Då kommer vi ut till er och håller utbildningen. Använd formuläret längre ned på sidan för att få mer information och offert.
Intresseanmälan
Recensioner
Snittbetyg: 5
Väldigt lärorikt och informativt.
Bra upplägg och lagom tempo. Mycket kunnig och lyhörd kursledare!
Trevliga lokaler, vaken service. Rent, snyggt och trivsamt. Inget saknades :)
Hjärtum Utbildning
Vi har mer än 25 års erfarenhet av utbildning och erbjuder utbildningar inom ledarskap, kundservice, ekonomi, Excel, mm. Våra professionella utbildare och föreläsare genomför utbildningar som utvecklar både kompetens och engagemang. Förutom våra öppna utbildningar tar vi även fram anpassade utbildningar,...
Tack för en supertrevlig och lärorik dag.