Kursbeskrivning
Utvecklingstakten i den digitala världen har aldrig varit snabbare än nu och organisationer behöver vara både flexibla och anpassningsbara till den ständigt förändrade miljön, om de vill fortsätta att leverera värde till sina kunder och vara konkurrenskraftiga på marknaden.
Digital & IT Strategy (DITS)modulen kompletterar med ett nytt perspektiv ITIL-sviten och lyfter diskussionen kring ITIL-konceptet till en strategisk nivå för dagens och morgondagens ledare. Modulen stödjer ledare att ta fram och implementera effektiva it- och digitaliseringsstrategier för att hantera digitala möjligheter och driva framgång.
Modulen DITS utgör ena halvan av ITIL Strategic Leader som beskriver värdet av ITIL inte bara för IT’s verksamhet utan för alla digitala tjänster inom hela organisationen. Genom att utbilda dig till ITIL 4 Strategic Leader får du en klar uppfattning om hur IT och digitalisering både påverkar och formar affärsstrategin.
Förkunskapskrav
Som deltagare förutsätts du vara certifierad på ITIL 4 Foundation-nivå, alternativt ha gått kursen ITIL 4 Managing Professional Transition, och ha minst tre års ledarerfarenhet
Certifiering
Certifieringen består av två delar. För att erhålla DITS-certifiering krävs att båda delarna är godkända
1. Fyra övningar som bygger på en fallstudie som genomförs under själva kursen där bedömningen sker av kursledaren
2. Skriftligt prov bestående av 30 st flervalsfrågor. Denna test genomförs efter avslutad kurs.
Kommande kursstarter
Varför välja BiTA Service Management?
Bli certifierad
Utbildningar för just din roll
Lärare med praktisk erfarenhet
Kursens innehåll
Fokus för modulen ITIL 4 Leader Digital and IT Strategy (DITS) är hur den digitala affärsstrategin och it-strategin smälter samman. Modulen innefattar också hur inverkan i form av ny teknologi påverkar organisationer i alla branscher och hur man som företagsledning kan hantera dem.
Kursen tar bland annat upp följande ämnen:
- Begrepp: Vad är digital och IT strategi?
Den strategiska resan enligt modellen för ständiga förbättringar - Strategiska förmågor
- Digitalt ledarskap
- Hantera innovation och nya teknologier
- Hantera strategiska risker
- Struktur och styrning i en digital verksamhet
Kursen levereras över 3,5 dagar för att ge extra tid för diskussion och de praktiska arbetena.
Sista kursdagen avslutas med en gemensam lunch.
Målgrupp
Målgrupp
Kursen riktar sig till dig som:
- är ledare eller blivande ledare inom IT eller arbetar med digital transformation, eller
- vill vidareutveckla dina kunskaper inom ITIL och IT Service Management
Upplägg
Målsättning
Efter genomgången utbildning kommer deltagaren bland annat att ha erhållit kunskap om:
- Hur ITIL’s vägledande principer används inom DITS aktiviteter
- Förstå hur en digital strategi utnyttjas för att möta stora teknologiska förändringar
- Riskhantering på en strategisk nivå
- Genomföra organisatoriska förändringar
- gera i en VUCA*-miljö
* VUCA är en förkortning av engelskans Volatile, Uncertain, Complex samt Ambiguous och beskriver hur ledningen bör agera i en osäker (VUCA) värld
Språk
Alla begrepp beskrivs med engelsk terminologi. Kursmaterialet, alla bilder som visas, liksom certifieringen är på engelska. Kursledaren pratar svenska.
Kursmaterial
Kursmaterialet är digitalt
Investering
24 500 kr ex moms.
Certifieringsvoucher och ITIL 4 e-book ingår i kurspriset.
Tid: 09.00 - 17.00
Kursen levereras över 3,5 dagar för att ge extra tid för diskussion och de praktiska arbetena.
Sista kursdagen avslutas med en gemensam lunch.
Kursmaterialet är på engelska
Läraren pratar svenska
Acknowledgements
Accredited ITIL® 4 Leader-Digital & IT Strategy training is provided by BiTA Service Management AB, accredited by PEOPLECERT.
ITIL® is a registered trademark of AXELOS Limited, used under permission of AXELOS Limited. All rights reserved.
Intresseanmälan
BiTA Academy - vårt bidrag till positiv förändring och snabb nytta
Vi befinner oss i en tid då kompetensbehovet och förflyttning av organisationer är beroende av verksamheters förmåga att anpassa sig och utveckla sin kompetens. Ytterst handlar det om att kunna skapa kundnytta och samtidigt effektivisera och anpassa organisationen i en...
Läs mer om BiTA Service Management och visa alla utbildningar.