Kursbeskrivning
Denna 3-dagars kurs baseras på certifieringen ITIL® 4 Specialist: Drive Stakeholder Value från AXELOS.
ITIL® 4-modulen Drive Stakeholder Value (DSV) är en del av spåret Managing Professional för ITIL 4, och deltagarna behöver klara det relaterade certifieringstestet för att få titeln Managing Professional (MP). Modulen ger vägledning om att etablera, underhålla och utveckla effektiva serviceförhållanden på lämpliga nivåer. Den guider organisationen på en serviceresa i Service Provider- och dito Consumer-rollerna, och stöder effektiv interaktion och kommunikation.
På slutet av tredje kursdagen finns tid avsatt för att skriva testet, som ingår i kursavgiften.
Kompetenskort
Det angivna priset består av kursplatsen plus 5500:- för det obligatoriska certifieringstestet. Cornerstone Kompetenskort kan användas för betalning av själva kursplatsen, mot en tilläggsbetalning för testet.
Målgrupp och förkunskaper
Målgruppen för såväl kursen och den tillhörande certifieringen ITIL ® 4-specialist: Drive Stakeholder Value inkluderar, men är inte begränsat till, dessa roller:
- Serviceledare som är involverade i interaktioner med kunder, användare och leverantörer
- Teamledare och andra som hanterar tjänsteleverantörer
- Service- och produktägare, servicedesigner
För att hänga med i kursens tempo och tillgodogöra dig dess innehåll förutsätts du vara insatt i ITIL 4 Foundation.
För att alltid hålla en hög kvalitet på våra kurser använder vi både engelsk- och svensktalande experter som kursledare.
Cornerstone Group AB is a PeopleCert® Accredited Training Organization (ATO) for the ITIL courses.
Certifiering
Kursen baseras på certifieringen ITIL® 4 Specialist: Drive Stakeholder Value från AXELOS. En certifieringsvoucher ingår i kursavgiften. Kursen är utformad för att möjliggöra att du skriver testet direkt efter kurs, men du avgör själv när du bokar det. För att skriva certifieringen behöver du vara certifierad på ITIL Foundation v3 eller 4.
Puff E-learning- specialist/leaderDetaljerad information
Kursmaterialet vär på engelska, med detta innehåll:
Customer Journey
- Purpose of the Module
- Purpose of Mastering the Customer Journey
- Touchpoints and Service Interactions
- Module Topics
- Mapping the Customer Journey
- Designing the Customer Journey
- Measuring and Improving the Customer Journey
Customer Journey Step 1: Explore
- Purpose of the Module
- Purpose of the Explore Step
- Module Topics
- Understanding Service Consumers
- Understanding Service Providers
- Understanding and Targeting Markets
Customer Journey Step 2: Engage
- Purpose of the Module
- Purpose of the Engage Step
- Aspects of Service Value
- Module Topics
- Service Relationship Types
- Building Service Relationships
- Building and Sustaining Trust and Relationships
- Analyzing Customer Needs
- Managing Suppliers and Partners
Customer Journey Step 3: Offer
- Purpose of the Module
- Purpose of Shaping Demand and Service Offerings
- Module Topics
- Managing Demand and Opportunities
- Specifying and Managing Customer Requirements
- Designing Service Offerings and User Experience
- Selling and Obtaining Service Offerings
Customer Journey Step 4: Agree
- Purpose of the Module
- Purpose of Aligning Expectations and Agreeing Services
- Module Topics
- Agreeing and Planning Value Co-Creation
- Negotiating and Agreeing a Service
Customer Journey Step 5: Onboard
- Purpose of the Module
- Purpose of Onboarding and Offboarding
- ITIL Management Practices
- Module Topics
- Planning Onboarding
- Fostering Relationships with Users
- Providing User Engagement and Delivery Channels
- Enabling Users for Service
- Elevating Mutual Capabilities
- Offboarding
Customer Journey Step 6: Co-create
- Purpose of the Module
- Purpose of Service Provision and Consumption
- Module Topics
- Service Mindset
- Ongoing Service Interactions
- Nurturing User Communities
Customer Journey Step 7: Realize
- Purpose of the Module
- Measuring Service Value
- Purpose of Value Capturing and Customer Journey Improvement
- Realizing Service Value in Different Settings
- Module Topics
- Tracking Value Realization
- Assessing and Reporting Value Realization
- Evaluating Value Realization and Improving Customer Journeys
- Realizing Value for the Service Provider
Kommande kursstarter
Intresseanmälan
Vi vill göra skillnad i världen
Med kompetens som verktyg inspirerar vi människor att växa, utvecklas och briljera. Vi gör det i en medveten riktning. Nya insikter, beteenden, arbetssätt och tekniker börjar tillämpas på ett sätt som ger medarbetarna trygghet och deras prestationer energi och kraft....