Kursbeskrivning
Denna kurs är baserad på ITIL® 4-testet med samma namn från AXELOS. Kursen ger de praktiska färdigheterna som krävs för att skapa en ”lärande och förbättrande” IT-organisation, med en stark och effektiv strategisk inriktning. Med hjälp av ITIL 4-koncept och terminologi, aktiviteter, övningar och exempel som ingår i kursen, kommer du att få relevant kunskap för att klara certifieringstestet ITIL 4 Strategist: Direct, Plan and Improve.
Kursen är utformad för att ge utövare en praktisk och strategisk metodik för att planera och leverera Contious Improvement med nödvändig smidighet. Den riktar sig till ledare och ansvariga på alla nivåer, som är involverade i att utforma riktning och strategi eller utveckla ett ständigt förbättrande team. Det täcker både praktiska och strategiska element. Därför är detta den gemensamma modulen, som kommer att vara en nyckelkomponent i båda ITIL 4-certifieringstitlarna Managing Professional och Strategic Leader.
Kompetenskort
Det angivna priset består av kursplatsen plus 5500:- för det obligatoriska certifieringstestet. Cornerstone Kompetenskort kan användas för betalning av själva kursplatsen, mot en tilläggsbetalning för testet.
Målgrupp och förkunskaper
Kursen riktar sig till ledare och ansvariga på alla nivåer som är involverade i att utforma riktning och strategi eller utveckla ett ständigt förbättrande team.
För att hänga med i kursens tempo och tillgodogöra dig dess innehåll förutsätts du vara insatt i ITIL 4 Foundation.
För att alltid hålla en hög kvalitet på våra kurser använder vi både engelsk- och svensktalande experter som kursledare.
Cornerstone Group AB is a PeopleCert® Accredited Training Organization (ATO) for the ITIL courses.
Certifiering
Kursen baseras på certifieringstestet "ITIL® 4 Strategist: Direct, Plan and Improve" från AXELOS. Med hjälp av ITIL 4-koncept och terminologi, övningar och exempel som ingår i kursen kommer du att få relevant kunskap för att klara testet ITIL® 4 Strategist: Direct, Plan and Improve. En certifieringsvoucher ingår i kursavgiften. Kursen är utformad för att möjliggöra att du skriver testet direkt efter kurs, men du avgör själv när du bokar det. För att skriva certifieringen behöver du vara certifierad på ITIL 4 Foundation.
Puff E-learning- specialist/leaderDetaljerad information
Course Introduction
- Let’s Get to Know Each Other
- Course Overview
- ITIL® 4 Certification Scheme
- Course Learning Objectives
- Course Components
- Course Agenda
Core Concepts of DPI
- Key Terms Covered in the Module
- Module Learning Objectives
- Basics of Direction
- Basics of Planning
- Basics of Improvement
- Other Core Elements
DPI through Service Value Chain and Guiding Principles
- Key Terms Covered in the Module
- Module Learning Objectives
- DPI of the SVS
- DPI of Guiding Principles
Role of Direction in Strategy Management
- Key Terms Covered in the Module
- Introducing Startegy Management
- Developing Effective Strategies
Implementation of Strategies
- Key Terms Covered in the Module
- Module Learning Objectives
- Managing Risks
- Making Decisions through Portfolio Management
- Directing via Governance, Risk, and Compliance (GRC)
Introduction to Assessment and Planning
- Key Terms Covered in the Module
- Module Learning Objectives
- Core Concepts of Assessment
- Conducting Effective Assessments
- Core Concepts of Planning
Assessment and Planning through VSM
- Key Terms Covered in the Module
- Module Learning Objectives
- Introducing VSM
- Developing Value Stream Maps
- Knowing More About VSM
Measurement, Reporting, and Continual Improvement
- Key Terms Covered in the Module
- Module Learning Objectives
- Measurement and Reporting
- Alignment of Measurements and Metrics
- Success Factors and Key Performance Indicators
- Continual Improvement
Measurements and Continual Improvement through DImensions and SVS
- Key Terms Covered in the Module
- Module Learning Objectives
- Measurements for the Four Dimensions
- Continual Improvement of the Service Value Chain and Practices
OCM Principles and Methods
- Key Terms Covered in the Module
- Module Learning Objectives
- Basics of OCM
- OCM throughout DPI and Service Value Chain
- Resistance and Reinforcement
Communication Principles and Methods
- Key Terms Covered in the Module
- Module Learning Objectives
- Basics of Effective Communication
- Communication with Stakeholders
SVS Development Using Four Dimensions
- Key Terms Covered in the Module
- Module Learning Objectives
- Organizations and People in the SVS
- Partners and Suppliers in the SVS
- Value Streams and Processes in the SVS
- Information and Technology in the SVS
Kommande kursstarter
Intresseanmälan
Vi vill göra skillnad i världen
Med kompetens som verktyg inspirerar vi människor att växa, utvecklas och briljera. Vi gör det i en medveten riktning. Nya insikter, beteenden, arbetssätt och tekniker börjar tillämpas på ett sätt som ger medarbetarna trygghet och deras prestationer energi och kraft....