Kursbeskrivning
Vill du jobba strategiskt och operativt med att förbättra kundupplevelsen? Kursen Customer Experience Management ger dig kompetens att utveckla, implementera och optimera flöden för en integrerad kundupplevelse genom hela kundresan.
Customer Experience Management (CXM) bygger på att emotionella upplevelser är nyckeln till kundernas hjärtan och framtida köpbeslut – och är idag ett av företagens främsta framgångsfaktor. Företaget måste möta och överträffa kundernas förväntningar för att inte tappa i konkurrenskraft.
Denna utbildning vänder sig till dig i en arbetsledande position inom marknadsföring, försäljning och Digital Management/IT som behöver kompetenspåfyllnad för att kunna implementera och arbeta utifrån CXM i verksamheten.
Fokus ligger på arbets- och projektmetodik och strategiska processer utifrån ett agilt förhållningssätt likväl som de organisatoriska aspekterna av CXM. CXM handlar om att förstå kundens upplevelser på djupet och måste därför vara integrerad i hela organisationens processer och verksamhet.
Utbildningen är digitalt baserad och sker på distans vilket gör det möjligt att studera var du än bor eller befinner dig.
Kursinnehåll
CUSTOMER EXPERIENCE MANAGMENT, 30 YH-POÄNG
- Customer (experience) journey mapping – kundpersonas, kundhändelser/kundinteraktioner, touchpoints, kundupplevelse, nyckeltal/KPI och affärsmål
- Tekniker och strategier – kund- och marknadssegmentering, innehållsproduktion, personalisering, kundlojalitetsprogram, kundinteraktioner, kunddataanalys, etc.
- Strategiskt och operativt arbete inom Customer Experience Management - undersök & kartlägg, beskriv & definiera, koncept & beslut, utveckla & implementera, följ upp & analysera, testa & optimera.
- System och plattformar – CRM, marketing automation, e-handel, kundtjänst, CMS, etc.
- Kundrelaterade processer och resurser
- Arbets- och projektmetodik - Fokus på agilt och tvärfunktionellt teamarbete.
- Organisationsprocesser
- Design thinking/service design/tjänstedesignmetodik – iterativa arbetsprocesser, prototyping, användarcentrering, etc.
FLEXIBELT UPPLÄGG
Kursen genomförs med ett så kallat flexibelt upplägg. Det innebär att du som läser en kort YH-kurs på distans kan välja om du vill följa med din klass och deras tempo eller om du vill ta del av lektionsmaterialet helt i din egen takt, när du har möjlighet.
Så ansöker du
ÄR DU BEHÖRIG?
För att ansöka krävs det att du har:
- Grundläggande behörighet: lägst godkänt betyg i minst 2 250 gymnasiepoäng inklusive kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.
- Minst två års yrkeserfarenhet på heltid (deltid omräknas till heltid) av en arbetsledande roll inom marknadsföring, försäljning eller Digital Management/IT.
Följande dokument/filer krävs för att din ansökan skall bedömas som komplett:
- Gymnasiebetyg
- Beskrivning av din yrkeserfarenhet - fyll i och bifoga: Bilaga Yrkeserfarenhet finns på ihm.se
Intresseanmälan
Hitta din korta YH utbildning på IHM Yrkeshögskola!
När du läser en kort YH-utbildning på IHM får du inte bara kompetens för ett efterfrågat framtidsyrke. Hos oss utvecklas du till en modig nytänkare, med förmågan att bryta invanda mönster och driva innovation. Vill du vara med och forma...