Beskrivning av: Effektivitet och planering- digitalt arbetssätt
Hinn mer och må bättre – Kurs i planering och effektivitet
Bli chef över din tid
Under utbildningen jobbar vi med att skapa ett nytt arbetssätt och samtidigt träna på hur det nya flödet skall fungerar för just dig.
Vi jobbar med dina riktiga arbetsuppgifter dvs att du strukturerar, prioriterar och planerar dina ordinarie arbetsuppgifter under utbildningen.
Vi synliggör din verklighet med hjälp av bland annat era tekniska hjälpmedel. Då större delen av deltagarna på utbildningen jobbar i Microsoft miljö med Outlook och OneNote är det stort fokus på dessa system. För dig som använder andra system, exempelvis Notes, Google etc hjälper vi dig individuellt med att anpassa ditt arbetssätt utifrån den befintliga tekniken.
Kursen genomförs både på plats och digitalt!
Kommande kursstarter
Innehåll
Dag 1 - Agenda
Beslutsfattande
- Varje dag fattar vi mellan 2 500 och 10 000 beslut.
- Förhalningbeteende - en mänsklig företeelse
- Beslutsfattande - workshop kring förhalning och "Gör det NU"-beteende
PLANERING & PRIORITERING
- Tidstjuvar
- Prioriteringsmodell – vad tillför värde?
- Tidsinvestering – hur mycket av det du gör tillför värde? Diskussion och gemensam träning
- Verktyg för planering
Motverka stress genom att planera
- Vad händer i kroppen när du är stressad?
- Hur märker andra att du är stressad?
- Vad kan du göra för att förebygga stress i din vardag? Gruppdiskussion
Dag 2 - Agenda
Struktur - hjärnan gillar ordning och reda
- Varför skall vi ha en bra struktur?
- Vad är en bra struktur?
- Fysisk struktur på din arbetsplats
- Elektronisk struktur
Praktiskt arbete med struktur
- Hantering av ditt mejlprogram
- Bygga en effektiv struktur
- Olika möjligheter för att hitta i din struktur
- LEAN (5S)
- Praktiskt arbete
Team effektivitet
- Riktlinjer för mejlkommunikation.
- Smartphone – när förväntas du vara tillgänglig? Gruppdiskussion
- Arbeta effektivt i öppen kontorsmiljö och projektteam. Workshop
- Effektivare möten – typ av möte, syfte, roller och ansvar
- Struktur på kommunikationsflöden
- Struktur på informationen
- Individuell respektive gruppens effektivitet
Efter utbildningen diskuterar vi vilka fallgropar som finns och hur vi undviker dem. Vi diskuterar i grupp vad vi gjort under dagarna och du får med dig en checklista hem som du kan ha till hjälp dig i ditt dagliga arbete.
Personlig uppföljning
Kursledaren kombinerar teori med praktiska övningar där du får en mängd välbeprövade verktyg för att jobba än mer effektivt. Dina nya kunskaper kan du sedan applicera direkt i din dagliga verksamhet. Uppföljningen i form av telefon-coaching sker ca 2-4 veckor efter kursen och ingår i den ordinarie kursavgiften.
Då går vi tillsammans igenom hur du tillämpat de förändringar du kände att du ville genomföra och du får tillfälle ställa konkreta frågor utifrån din arbetsplats och situation. Genomgången tar ungefär en halvtimme.
Målgrupp
Kurs för dig som vill lära dig planera din dag bättre.
Tid & plats
Ulfsunda slott i Bromma, Stockholm
Dag 1: 09.00 – ca 17.00
Dag 2: 09.00 – ca 16.00
Investering
Pris: SEK 11 400:- exkl moms.
Sagt om Kurs i planering & effektivitet
Överensstämmelse
Bra,men programbeskrivningen beskrev inte kursen som så bra som den egentligen var
Helhetsupplevelse
Mycket positiv. Gick ut som en ny människa
Kursledning
Mycket bra, lyhörd för frågeställningar och synpunkter
Mest nytta av:
Planeringsmodellen med Outlook
Övrigt:
Många tack.
Johan Pettersson,
Trelleborgs kommun
Överensstämmelse:
Bättre än kursbeskrivning.
Helhetsupplevelse:
Fantastisk kurs, ändrat mitt arbetssätt helt. Verkligen givande kurs.
Kursledning:
Superbra!
Mest nytta av:
Nästan allt men helt klart One note och ny struktur i Outlook. Sedan tänker jag på Gör det nu eller planera!
Förslag:
Var toppen allting, lagom många kursdeltagare.
Övrigt:
Stort tack!
Katarina Lindahl,
Region Skåne
Överensstämmelse:
Stämde mycket bra överens!
Gradering:
10
Helhetsupplevelse:
Helt fantastiskt!
Kursen var en bra balans mellan att lyssna, tala, arbeta ensam och grupp. Man fick både reflektera över sin egen situation och byta erfarenheter med andra.
Kursledning:
Kanon!
Service:
Hotell Scandic Alvik är min nya favorit – superbra!
Mest nytta har jag haft av att praktiskt ”med en gång” sätta igång med mitt nya arbetssätt – plus bonusen att man kunde få hjälp direkt!
Varför Mercuri Kongress?:
Rekommendation via kollega.
Önskad utbildning:
Jag skulle vilja lära mig mer om människor, personligheter och relationerna mellan det – ledarskap, konflikthantering etc.
Övrigt:
Vill tacka så hemskt mycket för denna upplevelse! Den gav massor av inspiration och var precis vad jag behövde i båda jobb och vardag!
Emma Johansson
SKB AB
Kursledare
Jan Winstedt
Intresseanmälan
Recensioner
Snittbetyg: 5
Pedagogisk kursledare som gjorde struktur, ordning och reda till något riktigt roligt. Jag fick flera aha-upplevelser och jag kommer att ha stor nytta av det jag lärt mig på kur...
Mycket bra kurs! Upplever att kursen, med marginal, är den som hjälpt mig i mest i mitt dagliga arbete.De praktiska momenten. Uppskattar approachen "gör såhär!" istället för "så...
Specialister på administration och kundservice!
Letar du efter kompetensutveckling inom administration eller kundservice? Mercuri Kongress är specialiserade inom administration och kundservice! Vi erbjuder utbildning inom säljande kundbemötande, kommunikation, personlig kompetensutveckling och faktakurser för kundservice, administratörer/koordinatorer, assistenter, sekreterare, projektledare och gruppchefer. Välj mellan öppna utbildningar, skräddarsydda...
En mycket bra och inspirerande kurs! Jan är engagerad och pedagogisk och det märks att han brinner för ämnet, så det är svårt att inte ryckas med. Jag uppskattade verkligen blan...