Kursbeskrivning
Hinn mer och må bättre – Kurs i planering och effektivitet
Bli chef över din tid!
Under utbildningen jobbar vi med att skapa ett nytt arbetssätt och samtidigt träna på hur det nya flödet skall fungerar för just dig.
Vi jobbar med dina riktiga arbetsuppgifter dvs att du strukturerar, prioriterar och planerar dina ordinarie arbetsuppgifter under utbildningen.
Vi synliggör din verklighet med hjälp av bland annat era tekniska hjälpmedel. Då större delen av deltagarna på utbildningen jobbar i Microsoft miljö med Outlook och OneNote är det stort fokus på dessa system. För dig som använder andra system, exempelvis Notes, Google etc hjälper vi dig individuellt med att anpassa ditt arbetssätt utifrån den befintliga tekniken.
Kursen genomförs både på plats och digitalt!
Kommande kursstarter
Innehåll
Dag 1 - Agenda
Beslutsfattande
- Varje dag fattar vi mellan 2 500 och 10 000 beslut.
- Förhalningbeteende - en mänsklig företeelse
- Beslutsfattande - workshop kring förhalning och "Gör det NU"-beteende
PLANERING & PRIORITERING
- Tidstjuvar
- Prioriteringsmodell – vad tillför värde?
- Tidsinvestering – hur mycket av det du gör tillför värde? Diskussion och gemensam träning
- Verktyg för planering
- Motverka stress genom att planera
- Vad händer i kroppen när du är stressad?
- Hur märker andra att du är stressad?
- Vad kan du göra för att förebygga stress i din vardag? Gruppdiskussion
Dag 2 - Agenda
Struktur - hjärnan gillar ordning och reda
- Varför skall vi ha en bra struktur?
- Vad är en bra struktur?
- Fysisk struktur på din arbetsplats
- Elektronisk struktur
Praktiskt arbete med struktur
- Hantering av ditt mejlprogram
- Bygga en effektiv struktur
- Olika möjligheter för att hitta i din struktur
- LEAN (5S)
- Praktiskt arbete
Team effektivitet
- Riktlinjer för mejlkommunikation.
- Smartphone – när förväntas du vara tillgänglig? Gruppdiskussion
- Arbeta effektivt i öppen kontorsmiljö och projektteam. Workshop
- Effektivare möten – typ av möte, syfte, roller och ansvar
- Struktur på kommunikationsflöden
- Struktur på informationen
- Individuell respektive gruppens effektivitet
Efter utbildningen diskuterar vi vilka fallgropar som finns och hur vi undviker dem. Vi diskuterar i grupp vad vi gjort under dagarna och du får med dig en checklista hem som du kan ha till hjälp dig i ditt dagliga arbete.
Personlig återkoppling
Kursledaren kombinerar teori med praktiska övningar där du får en mängd välbeprövade verktyg för att jobba än mer effektivt. Dina nya kunskaper kan du sedan applicera direkt i din dagliga verksamhet. Uppföljningen i form av telefon-coaching sker ca 2-4 veckor efter kursen och ingår i den ordinarie kursavgiften.
Då går vi tillsammans igenom hur du tillämpat de förändringar du kände att du ville genomföra och du får tillfälle ställa konkreta frågor utifrån din arbetsplats och situation. Genomgången tar ungefär en halvtimme.
Intresseanmälan
Specialister på administration och kundservice!
Letar du efter kompetensutveckling inom administration eller kundservice? Mercuri Kongress är specialiserade inom administration och kundservice! Vi erbjuder utbildning inom säljande kundbemötande, kommunikation, personlig kompetensutveckling och faktakurser för kundservice, administratörer/koordinatorer, assistenter, sekreterare, projektledare och gruppchefer. Välj mellan öppna utbildningar, skräddarsydda...