Kursbeskrivning
Denna utbildning handlar om hur du kan använda AI i marknadsföringen – för att producera innehåll, göra research och analyser, ta fram strategier, analysera konkurrenter, distribuera och optimera kampanjer. Du får kunskap om vilka AI-verktyg som finns och hur du kan använda dem. Vi lägger stor vikt vid hur AI-verktygen fungerar och hur du ska använda den kunskapen när du promptar för att få det resultat du vill ha.
Kommande kursstarter
Målgrupp
UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Marknadschefer, marknadskoordinatorer, marknadsassistenter, digital marketing manager och småföretagare.
Kursinnehåll
DU FÅR LÄRA DIG:
- Ekosystemet av AI-verktyg och hur dessa hänger ihop (och inte)
- Hur du kan använda AI för att ta fram strategier, skapa innehåll och optimera distribution av marknadsaktiviteter
- Hur du promptar för att få det resultat du önskar med AI-verktygen
- Vad som är viktigt att tänka på när du ställer frågor
- Hur AI-verktygen fungerar och hur du kan använda den kunskapen för att få mer kreativa resultat
- Hur du skapar texter, bilder, video och webbplatser/landningssidor med olika AI-verktyg
- Hur du kan göra målgruppsanalyser och segmentering med hjälp av AI
- Att analysera konkurrenternas närvaro i digitala kanaler med verktyg
- Att skapa kampanjtaktik med innehållsverktyg för idégenerering
- Vilka användbara AI-funktioner som finns i de verktyg du redan använder (till exempel annonseringsplattformar, marketing automation-system och content management-system)
Upplägg
PROGRAM
09.00 Presentation av kursledare, deltagare och intro till kursen
09.15 Så börjar du arbeta med AI
En introduktion till AI inom marknadsföring med en inblick i hur ekosystemet ser ut där vi går igenom:
- Hur de olika verktygen hänger ihop - OpenAI, ChatGPT, Microsoft CoPilot och Gemini med flera
- Förmågan att ställa de rätta frågorna – genomgång av hur du bli bra på att formulera dig för en chat-motor för att få tillräckligt insiktsfulla och unika svar
10.15 Kaffe
10.30 Workshop: Målgruppsanalys, segmentering och konkurrensanalys med hjälp av AI
Vi tar fram målgruppsanalyser med hjälp av AI och genomför:
- Insiktsarbete för målgruppssegmentering, exempelvis med PowerBI och AskCSV
- Får koll på konkurrenterna och deras framväxt i digitala kanaler med verktyg som till exempel Competitors.app
12.00 Lunch
13.00 Skapa innehåll med AI – prompta för att sätta din egna prägel
Verktyg som bygger på att AI inte spottar ur sig perfekta förslag per automatik – du måste bli en duktig beställare och ha en god förståelse för hur verktygen arbetar för att kunna få ut det innehåll som du vill ha. Under detta pass går vi igenom:
- Hur du arbetar med promptning för ett mer kreativt resultat genom att prompta inom olika språk- och stilmodeller
- Skapa kampanjtaktik och höja kvalitén på marknadsaktiviteter – vi tar hjälp av innehållsverktyg för idégenerering,
14.00 Workshop: Skapa en kampanj med AI-verktyg
Vi använder AI-verktyg för att skapa en fiktiv kampanj och skapar tillhörande video, bilder, texter, ljud och landningssidor. Vi kommer:
- Skapa texter – exempelvis med rytr.cm
- Skapa bilder – exempelvis med Firefly, MidJourney och Dall-E
- Skapa video – exempelvis med Runway och Synthesia
15.00 Fika
15.15 Optimera och distribuera i de marknadsföringsverktyg som du redan använder
De flesta plattformar vi jobbar med som marknadsförare har redan idag någon form av AI-verktyg, till exempel annonseringsplattformar, marketing automation-system och content management-system. Under detta pass går vi igenom de vanligaste funktionerna som du kan använda dig av redan idag:
- Hur AI kan hjälpa oss att nå ut på olika medieplattformar och nyttja AI för att nå ut bättre på platser där vi annonserar (vi använder Meta-annonsering som exempel)
- AI i ditt marketing automation-system
- Rapportera och optimera med hjälp av AI – skapa insikt inför kommande marknadsaktiviteter, med exempelvis Clari
16.30 Sammanfattning med tid för frågor
17.00 Kursen avslutas
Obs! Utvecklingen går fort inom det här området, så det kan hända att kursinnehållet justeras och uppdateras något innan kursen hålls.
Kursens mål
MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska få:
- Förståelse för ekosystemet av AI-verktyg, hur de hänger ihop och fungerar
- Metoder för att ställa AI-verktygen de rätta frågorna
- Förmåga att prompta/iterera i AI-verktyg för att nyttja kreativitet och skapa material
- Mer ut av de verktyg som du redan använder genom att nyttja deras AI-lösningar
- Förståelse för plattformarnas AI vid distribution av marknadsföring
Kursledare
Sara Öhman
Sara Öhman har under 15 år arbetat med flertalet marknadsorganisationer och dess utveckling av digitala kanaler, till exempel Etihad Airways, Getinge, International Comittee of Red Cross och Asics. Idag verkar hon som fristående konsult med att stötta marknadsansvariga och deras chefer i att utveckla arbetet med moderna marknadsföringsmetoder och ställa om till ett mer datadrivet arbetssätt, där arbetet med AI är en självklar del i att utveckla verktygslådan.
Intresseanmälan
Recensioner
Snittbetyg: 4,3
Bra genomfört och ett brett spektra av kunskap. Viktigt nu är att
arbeta med verktygen för att få en extra hjälp i det dagliga
arbetet.
Väldigt bra att gå igenom praktiskt, härlig stämning och bra
förutsättningar för att lära sig mer om ett området som
utvecklas i snabb takt.
Resumé Akademi
Resumé Akademi är ledande inom utbildningar för dig inom marknadsföring, kommunikation och media. Vår idé och vår uppgift är att vidareutbilda, kompetensutveckla och förse dig med kurser inom digital kommunikation, marknadsstrategi, sociala medier, medieval och dataanalys....
En riktig crash-course, gick ganska så fort fram. Så det var
mycket bra att vara förberedd och innan start ha laddat ner de
olika verktygen som man ska testa. Men stort sett b...