Beskrivning av: ITIL® 4 Practitioner-Problem Management
ITIL® 4 Practitioner: Problem Management
Ramverket ITIL® är under ständig utveckling av AXELOS och nu lanseras en ny typ av certifieringsgrundande utbildningar.
På kursen ITIL® 4 Practitioner Problem Management går vi igenom nyckelbegrepp, principer, värde och utmaningar inom den ITIL-praxis (practice) som heter Problem management praxisen. Kursen ger vägledning kring tillämpning av denna ITIL-praxis på både strategisk och operativ nivå.
Problem management-praxisen ska inte enbart ses som en process, utan en praxis är beskriven utifrån ITIL® 4:s fyra dimensioner och är därför mycket mer omfattande och heltäckande än tidigare.
Den här kursen genomförs under en dag och är avsedd för dig som arbetar med att hantera problem och vill få kännedom om det allra senaste inom ITIL®4 Problem management-praxis.Kursen ingår i en ny serie av endagarskurser för respektive ITIL® 4-praxis.
Praxisen Problem management kan man också lära sig om tillsammans med fyra andra praxis (Incident management, Service Desk, Request management samt Montoring and event management) i en separat tredagars kurs: Monitor, Support & Fulfil. Den utbildningen är ett alternativ till att gå respektive praxisutbildning där deltagaren får bredare kunskaper om flera praxis, men inte samma djup om den enskilda praxisen.
Förkunskapskrav
Det finns inga formella krav på förkunskaper för att få delta på kursen, men om du vill certifiera dig så är kravet att du har ITIL®4 Foundation certifiering.
Certifiering
Certifieringen sker inte under kurstillfället utan den sker vid ett separat tillfälle ett antal veckor efter avslutad kurs. Information om certifieringsdatum sker vid kurstillfället.
Certifieringen är på engelska.
OBS!För att få skriva certifieringen krävs att du har ett ITIL 4 Foundation-certifikat.
Kommande kursstarter
Kursens innehåll
Kursinnehåll:
Kursen tar bland annat upp följande ämnen:
1. ITIL® 4 nyckelbegrepp i allmänhet och inom Problem management i synnerhet
2. Problem management i de fyra dimensionerna
a. Processerna i Problem management
b. Roller och kompetenser inom Problem management
c. Hur information och teknologi stödjer Problem management
d. Hur leverantörer och partners involveras i Problem management
3. Hur ITIL® 4 mognadsmodell kan användas för att utveckla Problem management
4. Hantering av värdeströmmar
5. Hur ITIL® 4 vägledande principer stödjer Problem management
Upplägg
Målsättning
Efter genomgången utbildning kommer deltagaren bland annat att ha erhållit kunskap om:
- processerna inom Problem management
- aktiviteter i andra praxis som stödjer Problem management
- hur man mäter och följer upp mognaden i hanteringen av Problem management.
Språk
Alla begrepp beskrivs med engelsk terminologi.
Kursmaterial och certifieringen är på engelska.
Kursledaren pratar svenska.
Kursmaterial
Materialet är digitalt
Målgrupp
Målgrupp
Kursen riktar sig främst till dig som:
- är problem manager
- arbetar med att hantera problem
- kommer att börja arbeta inom området
Alla som på något sätt arbetar med att identifiera och analysera problem och/eller analysera och kontrollera kända fel kommer att ha stor glädje av kursen.
Investering
11 900 SEK exkl. moms
Certifieringsvoucher och kursmaterial ingår i kurspriset.
Tid: 9.00 - 17.00
Acknowledgements
Accredited ITIL® 4 Foundation training is provided by BiTA Service Management AB, accredited by PEOPLECERT.
ITIL® is a registered trademark of AXELOS Limited, used under permission of AXELOS Limited. All rights reserved.
Kursledare
Kursledaren talar svenska.
Intresseanmälan
BiTA Academy - vårt bidrag till positiv förändring och snabb nytta
Vi befinner oss i en tid då kompetensbehovet och förflyttning av organisationer är beroende av verksamheters förmåga att anpassa sig och utveckla sin kompetens. Ytterst handlar det om att kunna skapa kundnytta och samtidigt effektivisera och anpassa organisationen i en...
Läs mer om BiTA Service Management och visa alla utbildningar.