Sök utbildning

Service Catalogue Management

Längd
2 dagar
Pris
20 950 SEK exkl. moms
Nästa kurstillfälle
4 november, 2024 (+2 kursstarter)
Utbildningsform
Öppen utbildning
Längd
2 dagar
Pris
20 950 SEK exkl. moms
Nästa kurstillfälle
4 november, 2024 (+2 kursstarter)
Utbildningsform
Öppen utbildning
Kursen är bokningsbar via arrangörens hemsida 🤗

Kursbeskrivning

På två dagar tar vi dig genom teori och praktik från ax till limpa med tjänstekatalogen. Vi definierar tjänster, skapar strukturen, hanterar helheten i katalogen samt ser hur vi kan implementerar den i organisationen.

En tjänstekatalog är en beskrivning av det utbud av tjänster du tillhandahåller till kund och den utgör ett viktigt verktyg för att hantera kunders förväntningar, och förekommer som en populär praxis-tillämpning (practice) inom exempelvis ITIL. Det kan handla om allt från en IT-avdelnings tjänster gentemot övriga organisationen till en outsourcingpartners tjänster mot en extern kundbas. Med tjänstekatalogen kommunicerar du tydligt vilka tjänster som finns, vad de gör och innefattar samt även hur man beställer.

En tjänstekatalog är en beskrivning av det utbud som en IT-avdelning eller outsourcingpartner tillhandahåller till sin kund. (Som en meny på en restaurang som visar vad man kan beställa för rätter.) Den hjälper dig att kommunicera med din kund genom att tydliggöra vilka tjänster som finns, vad dessa tjänster gör och hur man som kund beställer. Den är en viktig del för att lyckas hantera förväntningar hos kund.

Kursen varvar teoripass med praktiska grupparbeten. Arbetet leds av en kunnig och erfaren ämnesexpert. Kursmaterialet utgörs av kursledarens presentation.

Målgrupp och förkunskaper

Kursen riktar sig till tjänsteansvariga/tjänstägare, även alla som interagerar med kunder, interna eller externa, eller som är med och definierar utbudet.

Som deltagare är det lämpligt med viss erfarenhet av någon av dessa uppgifter.

Lärdomar och mål

Kursen har följande upplägg, som varvar teorigenomgångar med workshop-övningar:

  • Inledning
  • Begrepp och relaterade ramverk
  • Produkter & Tjänster
  • Tjänstekatalogen
  • ITIL-praxis
  • De fyra dimensionerna
  • Intressenter
  • Införande i organisationen
  • Kontinuerlig förbättring
  • Summering

Kommande kursstarter

Välj mellan 2 kursstarter

4 november, 2024

  • Öppen utbildning
  • Distans

13 mars, 2025

  • Öppen utbildning
  • Distans

Intresseanmälan

Beställ information

Fyll i formuläret för att få mer information om Service Catalogue Management, direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämpas.
Cornerstone Group AB
Borgarfjordsgatan 4
164 55 Kista

Vi vill göra skillnad i världen

Med kompetens som verktyg inspirerar vi människor att växa, utvecklas och briljera. Vi gör det i en medveten riktning. Nya insikter, beteenden, arbetssätt och tekniker börjar tillämpas på ett sätt som ger medarbetarna trygghet och deras prestationer energi och kraft....

Läs mer om Cornerstone Group AB och visa alla utbildningar.

Highlights