Kursbeskrivning
FRÅN DATAINSAMLING TILL ANALYS TILL RESULTAT
Den här utbildningen säkrar din förståelse för kopplingen mellan datainsamling, analys och reell affärsnytta - och uppgraderar din kompetens inom datadriven marknadsföring till expertis.
Strategiska beslut utifrån dataanalys ökar försäljningen. Kursen Google Analytics ger dig kunskap om hur du sätter upp digitala mål utifrån affärsmålen och färdigheter inom mätning och analys för att kunna fatta strategiska beslut som leder till ökad effekt och försäljning.
Du får även med dig de senaste verktygen och teknikerna för att verkligen kunna optimera företagets digitala närvaro. Ett första steg är att komma igång med och förstå Google Analytics 4, dess funktionalitet och nya möjligheter.
"Jag har en förkärlek för Google och har under åren samlat på mig mycket kunskap och erfarenhet om Google’s olika plattformar, Google Analytics, Google Ads, Google Looker Studio - för att nämna några. Under årens lopp har jag fått inblick i och erfarenheter från många olika typer av branscher och bolag. Erfarenheter som jag gladeligen delar med mig utav under mina utbildningar på IHM."
- Fredrik Ekdahl, huvudlärare
FÖR VEM PASSAR UTBILDNINGEN?
Kursen är för dig som jobbar inom marknadsföring, försäljning eller annan befattning med resultatansvar oavsett om du är egenföretagare eller arbetar inom en stor organisation.
Du bör ha grundläggande kunskaper inom digital marknadsföring. För att maximera ditt lärande ser vi också gärna att du har tillgång till ett aktivt Google Analytics-konto
RESULTAT EFTER KURSEN
- Färdigheter inom mätning och analys för att kunna fatta strategiska beslut som leder till ökad effekt och försäljning
- Kursen ger dig det senaste inom verktyg och teknik för att kunna optimera företagets digitala närvaro
- Du lär dig hur du tar fram avdelningsspecifika rapporter för ledningsgrupp och andra intressenter i organisationen
- Praktisk kunskap i att sätta upp mätbara digitala mål utifrån övergripande affärsplan
- Förmåga att läsa av och korrekt analysera data
- Terminologi för att förstå och använda Google Analytics
OMFATTNING
3 heldagar
Kommande kursstarter
Kursinnehåll
Digitala mål och förutsättningar för webbanalys
Vi kommer att bryta ner spelplanen för digital analys och dess komponenter. Vi går igenom de centrala delarna av mål och mätning, hur man bryter ned övergripande affärsmål till digitala mål, förutsättningarna för webbanalys, samt tittar närmare på Google Analytics 4.
- Digitala mål och affärsmål
- Introduktion till webbanalys och mätningens grunder
- KPI:er - Digitala mål & Affärsmål
- Gamla Google Analytics vs nya Google Analytics
- Genomgång av Google Analytics 4, GA4
- Kontouppbyggnad och struktur
- Navigering, Acquisition
- Navigering, Engagement
Analys och mätning
Inom ämnet Analys och mätning kommer vi fokusera på Google Analytics 4 och zooma in på plattformens navigering och funktioner. Vi tar upp de olika komponenterna i plattformen och visar hur du kan ta dig runt och hitta det du behöver. Vi diskuterar också mer avancerade funktioner och möjligheter som att skapa anpassade rapporter och sätta upp mätbara mål.
- Navigering, Monetization
- Navigering, Demographics och temp
- Metrics och Dimensions
- Rapportering och Dashboards
- Så fungerar Google Looker Studio
Investering
För företagsfinansiering: 24 900 kr exkl. moms.
För privatfinansiering: 31 125 kr inkl. moms.
Intresseanmälan
IHM utvecklar kompetensen som utvecklar näringslivet.
Ju högre tempo som präglar förändringarna i vår omvärld, desto mer behövs IHM. Utveckling kräver utveckling, och på IHM Business School erbjuder vi affärsutbildningar för företag och individer som vill utvecklas och nå framgång. Vi erbjuder ett brett utbud av...