Svenska utbildningspriset
Vi är nominerade till Svenska utbildningspriset 2025! Priset delas ut till aktörer som inspirerar, tänker nytt och skapar konkreta resultat. Du kan också nominera och lyfta fram dem som sprider kunskapens kraft och driver på för ett livslångt lärande för alla. Läs mer här.
Kursbeskrivning
För dig som vill förstå och använda Google Analytics 4
Google Analytics 4 är den nya generationen av Google Analytics – och en hel del har förändrats från den tidigare versionen Universal Analytics. På den här kursen lär du dig allt om hur Google Analytics 4 (GA4) fungerar och får en komplett bild av alla nyheter du måste ha koll på. Vi går grundligt igenom allt ifrån den nya logiken bakom sessioner och events till hur du skapar rapporter och funnels – samt hur du utforskar och visualiserar den data som är relevant för just dig.
Kursen blandar teori med flera praktiska övningar och leds av en av Sveriges mest framstående experter inom webbanalys och teknisk marknadsföring.
Kommande kursstarter
Målgrupp
Kursen är perfekt för digsom vill få full koll på hur Google Analytics 4 fungerar – och hur detta moderna analysverktyg kan hjälpa just dig att förstå besökarnas beteende på din sajt eller app.
Kursen går utmärkt att boka fristående men ingår även i kursprogrammetCertifierad digital marketing manager.
Kursinnehåll
Det här lär du dig på kursen
- Grunderna i hur nya Google Analytics 4 fungerar och är uppbyggt
- De viktigaste skillnaderna jämfört med Universal Analytics
- Vilka trafikkällor som är viktigast för din sajt och hur de samspelar med varandra
- Hur du skapar rapporter och funnels som är relevanta för just dig
- Vad dina besökare gör på din sajt eller app och vilka de är
- Hur du mäter och analyserar vad varje besökare är värd
Upplägg
Kursprogrammet
09:00-09:30 – En ny generation av webbanalys
- Webbanalys i dag
- Viktiga verktyg
- Evolutionen av Google Analytics
09:30-10:30 – Funktioner och terminologi
- Dimensioner och mätvärden
- Användare och sessioner
- Konverteringar
- Rapporter
10:30-10:45 – Förmiddagspaus
10:45-12:15 – Gränssnitt
- Kontostruktur
- Navigering i verktyget
- Rapporter för förvärv (acquisition) och engagemang
- Intäktsgenerering
- Jämförelser och segmentering
12:15-13:15 – Lunch
13:15-14:15 – Attribution
- Så fungerar kampanjspårning
- Attributionsmodeller
- Jämförelser av modeller
14:15-14:30 – Eftermiddagspaus
14:30-15:45 – Utforska och visualisera data
- Så bygger du trattar (funnels) och rapporter
- Free-form utforskande
- Så upptäcker du avvikelser i datan
15:45-16:00 – Summering och slutsatser
Investering
Från 7950 kr.
Kursledare
Kursledare: Ted Solomon – ledande expert inom teknisk marknadsföring
Ted Solomon är grundare och vd för den datadrivna marknadsföringsbyrån Ctrl Digital som på bara några år har blivit pionjärer inom ”cloud for marketing”, ett samlingsbegrepp för att aktivera företagens insamlade data via molnteknik för att accelerera digital tillväxt. Ctrl Digital har många av Sveriges större företag som sina kunder. Ted är en av landets främsta experter på digital analys och teknisk marknadsföring.
Kursledare: Elin Svensson – Analytics specialist
Elin Svensson är en av Ctrl Digitals specialister inom analys och teknisk marknadsföring. Hon har bland annat bred kunskap inom tracking och implementation av Google Analytics 4 och en gedigen erfarenhet av att utbilda kunder i verktyget. Elin har även hög kompetens inom skapande av mätplaner, uppföljning av affärsmål och användarintegritet.
Intresseanmälan
Webbdagarna Academy Tillsammans med landets främsta digitala experter arrangerar Webbdagarna Academy nyskapande, djupgående och lärorika heldagskurser inom digital marknadsföring och digitala affärer, både på distans och på plats i Stockholm. • Tusentals utbildade deltagare hittills – 99,3% är mycket nöjda• ...