Kursbeskrivning
Advanced Web Analytics
Certifieringsutbildning i avancerad webbanalys
Behärska elementen i webb-, social-, mobil- och innehållsanalys
Avancerad webbanalys är en analysmetod som fokuserar på olika former av internetdata. Det innebär att man samlar in och analyserar data för att kunna fatta mer välgrundade affärsbeslut och stödja affärsprocesser. Data hämtas från webbplatser, mobila applikationer, sociala medier och tredjepartskällor och kombineras med Customer Relationship Management (CRM) och försäljningssystem för att utveckla affärsstrategier och bibehålla en konkurrensfördel.
I denna certifieringsutbildning i avancerad webbanalys kommer du att behärska elementen i webb-, social-, mobil- och innehållsanalys för att optimera din organisations förmåga att fatta välgrundade affärsbeslut.
Om kursen
Under kursen Advanced Web Analytics lär du dig de grundläggande begreppen inom analys och djupdyker i webb-, social-, innehålls- och mobilanalys samt hur man använder populära webbanalysverktyg som är populära inom de viktigaste branschdomänerna. Kursen tar upp webbanalys ur både ett strategiskt och praktiskt perspektiv och ger detaljerade tips och tekniker för användning av Google Web Analytics och andra plattformar och verktyg.
Varaktighet: 15+ timmar
Inlärningsmål
I slutet av kursen kommer du att kunna:
- Utnyttja data från olika källor för att genomföra kvantitativ och kvalitativ forskning och leverera handlingsbara, datainformerade affärsinsikter
- Känna till hur digital dataanalys ger viktiga insikter för alla aspekter av kundens livscykel över digitala kanaler
- Förstå begreppen webbanalys från grunden till att behärska analysdomänen över digitala kanaler
- Förklara webbanalys, social analys, mobil analys och innehållsanalys
- Förstå hur digital analys och dataanalys påverkar konverteringstratten, kundretention och kundförvärv, CPA, LTV och kundengagemanget
- Arbeta med Google Analytics, Google Digital Studio, Klipfolio och Tableau.
Vad ingår i kursen?
- Lektion 1/ Projekt 1: Introduktion till digital analys
- Lektion 2/ Projekt 2: Byggstenar
- Lektion 3/ Projekt 3: Grunderna för digital analys
- Lektion 4/ Projekt 4: Affärsperspektiv
- Lektion 5/ Projekt 5: Metodik - Lean Six Sigma
- Lektion 6/ Projekt 6: Grundläggande dataanalys
- Lektion 7/ Projekt 7: Analysperspektiv för att skapa insikter
- Lektion 8/ Projekt 8: Möjliggörande funktioner
- Lektion 9/ Projekt 9: Hantering av analys
- Lektion 10/ Projekt 10: Målgrupp
- Lektion 11/ Projekt 11: Förvärv
- Lektion 12/ Projekt 12: Beteende
- Lektion 13/ Projekt 13: Konvertering och onboarding
- Lektion 14/ Projekt 14: Retention och expansion
- Lektion 15/ Projekt 15: Intressebevakning
- Lektion 16/ Projekt 16: Integritet och etik
- Lektion 17: Avslutning
Vad ingår i kursen?
Material
Exempel och fallstudier med nedladdningsbar kurs-e-bok
Certifikat för avslutad kurs
Tillgång till kursen
- 12 månaders online-åtkomst till ackrediterad e-learning
Information om prov
Det finns inget prov men för att låsa upp ditt certifikat måste du slutföra följande:
- 85% av kursen
- Sju miniprojekt
- Ett simuleringstest med en minimipoäng på 60
Målgrupp
Kursen är lämplig för:
- Implementerare av webbanalys och datarapportörer
- Digitala analytiker
- Digitala marknadsförare
Förkunskaper
Det finns inga specifika förkunskaper men det är bra att ha en förståelse för:
- Nyckeltal som intäkter, marginaler och lönsamhet
- Verksamhetsfunktioner som försäljning, marknadsföring och kundrelationer
- Populära sökmotorer
- Microsoft Office-paketet, inklusive Word, Excel och PowerPoint
Kommande kursstarter
Intresseanmälan
Adding Value Consulting (AVC) är en ledande ATO (Accredited Training Organization). Vi har introducerat ett stort antal 'Best Practice'-metoder i Skandinavien. Vi är experter inom utbildning och certifiering. Under åren har AVC förvärvat omfattande kunskap om olika ledningsmetoder, relevant praxis...
Läs mer om Adding Value Consulting AB och visa alla utbildningar.