Kursbeskrivning
Så hanteras besvärliga kunder
Lär dig att hantera en besvärlig kundsituation och vänd kunden till en nöjd kund. Du får tekniker för att undvika att den där negativa känslan efter ett besvärligt kundmöte dröjer sig kvar. Du får kunskap om ett lösningsfokuserat arbetssätt, vilket ger dig kontroll över situationen och ökar möjligheterna till att komma överens med kunden.
Förstå kundens beteende
Denna utbildning i kundbemötande går på djupet med vad som ligger bakom ett besvärligt beteende hos kunden. Du lär dig även att förstå och hantera din egen reaktion på en otrevlig kund och en pressad situation. Kursen innehåller flera praktiska övningar, där du ges möjlighet att ta upp dina egna erfarenheter.
Hantera besvärliga kunder professionellt
Efter denna utbildningsdag har du lärt dig att hantera besvärliga kunder på ett professionellt sätt och är redo att möta jobbiga kundsituationer. Du kommer att få:
- verktyg för att känna igen olika typer av besvärliga kunder, se deras svagheter och förstå de bakomliggande orsakerna.
- kunskap om tekniker som ger dig hela bilden i en jobbig situation och som hjälper dig att skilja på verkliga händelser och upplevda händelser.
- insikter om hur du undviker att den jobbiga känslan efter ett besvärligt kundmöte stannar kvar under resten av dagen
Välkommen till en viktig utbildning i kundbemötande - att lära dig hantera besvärliga kunder!
Kommande kursstarter
Varför välja Hjärtum Utbildning?
Kursledare med branschexpertis
Centralt läge
Eftertraktad utbildning
Målgrupp
En utbildning för dig som hanterar kunder
Utbildningen vänder sig till dig som möter kunder i olika sammanhang och som vill ha verktyg för att bemöta och hantera besvärliga och pressande kundsituationer på ett professionellt sätt.
Du kan till exempel arbeta i kundtjänst, support, reception, som säljare, ordermottagare med flera.
Kursinnehåll
Kursinnehåll - hantering av besvärliga kunder
Olika typer av besvärliga kunder
- Gemensamma karaktärsdrag som utmärker besvärliga kunder, t ex:
–– Den hotfulle som vill skrämma dig
–– Sabotören som letar efter och skapar fel
–– Den arrogante som behandlar dig nedlåtande
–– Lögnaren som går in för att luras
–– Den aggressive som skriker och domderar
–– Offret som vill få medlidande - Lär känna de olika typernas egenskaper
- Se svagheterna – förstå orsakerna
Varför uppfattar jag kunden som besvärlig?
- Kunden bryter mot allmänna sociala regler
- Dina egna erfarenheter och förväntningar
- Arbetsplatsens normer för vad som är en ”normal” kund
- Din identifiering med företaget – kritik känns personlig
- Om att gå i försvarsställning
- Kroppens reaktioner i en pressad situation
Bemöt varje typ av besvärlig kund – så här gör du!
- Att lyssna hela vägen till punkt
- Kundens upplevelse av händelserna
- Att välja rätt bemötande till rätt kund
- Lär dig hantera invändningar
- Konflikthantering – när besvärligheter övergår till stridigheter
- Att arbeta lösningsfokuserat och professionellt
- Bygg upp förtroendet igen
- Skapa samförstånd
Konsten att dra nytta av en besvärlig kund
- Dagen är förstörd – eller är den det?
- Lärdomar som föder framgång
- Att vända negativ stress till positiv utveckling
- Upp med självkänslan och ner med osäkerheten
- Erfarenhetsutbyte med andra i verksamheten
Fortsatta studier
Bygg på dina kunskaper i bemötande av kunder
Idag möter vi många av våra kunder digitalt. Chatt och mejl har blivit vardagsmat för dig som kommunicerar med kunder. Lär dig hur du uttrycker dig på rätt sätt genom att gå vår utbildning Att ge service via mejl & chatt
Om du vill gå en mer övergripande utbildning i kundservice har vi kursen Kundservice i världsklass. Den tar upp de flesta aspekterna av att ge service, både direkt och i telefonen.
Tid & plats
Tider under kursdagen
09.00 Registrering med kaffe och smörgås
09.15 Kursen inleds
12.00 Lunch
14.30 Eftermiddagskaffe
16.00 Kursen är avslutad
Investering
Deltagaravgift för kursen Besvärliga kunder
6.980 kronor per person inkl lunch, för- och eftermiddagskaffe samt dokumentation. Moms tillkommer.
Anpassa utbildningen till er
Denna utbildning passar även mycket bra att genomföra internt hos er. Innehållet kan då anpassas så att det tar upp frågor kring bemötandet av besvärliga kunder, som är viktiga för er. Använd formuläret längre ned på sidan, så kontaktar vi dig och lämnar kostnadsfri offert.
Mat & logi
Tillrest till Stockholm?
Vi har avtal med flera olika hotell och därmed får ni rabatt på boende när ni bokar en utbildning hos oss. Rabattkoder får ni tillsammans med kallelsen till kursen.
Kursledare
Populär utbildningsledare
Vår utbildningsledare Christer är ett riktigt proffs på att utbilda i kundbemötande och service. Han har utbildat tusentals människor och har blivit utsedd till en av Sveriges mest populära föreläsare av Eventeffect flera år på rad.
Examen, diplom m.m.
Digitalt intyg
Kursintyg på PDF mejlas efter genomförd utbildning.
Intresseanmälan
Recensioner
Snittbetyg: 5
Trevlig grupp och mycket bra tips och råd. Vill gärna ha del 2.
5 av 5
Hjärtum Utbildning
Vi har mer än 25 års erfarenhet av utbildning och erbjuder utbildningar inom ledarskap, kundservice, ekonomi, Excel, mm. Våra professionella utbildare och föreläsare genomför utbildningar som utvecklar både kompetens och engagemang. Förutom våra öppna utbildningar tar vi även fram anpassade utbildningar,...
En massa bra nya kunskaper som går att använda både i jobbet och privat.