Kursbeskrivning
Ge utmärkande gott kundbemötande
Utbildning i kundbemötande som lär dig att använda effektiva frågetekniker och rätt kommunikation i kontakten med kunderna. Resultatet blir goda och givande kundrelationer, som skapar bestående band mellan er och kunden. Du lär dig att ge det lilla extra till kunden som kommer att göra den stora skillnaden för era kundkontakter.
Lär dig vad kundservice egentligen är
Detta är en heltäckande utbildning i kundbemötande och service, som passar både dig som möter kunden öga mot öga och i telefonen. Den innehåller bl a:
- Frågetekniker för effektiva samtal
- Att agera professionellt i kundbemötandet
- Öka kundförståelsen och ge rätt service till rätt kund
- Det goda kundsamtalet och kundrespekten
- Hjälp med ordval och kroppsspråk
- Minskad stress i mötet med besvärliga kunder
- Förhållningssätt till andras negativa attityder
Håll motivationen uppe
Att möta kunder kan vara påfrestande, speciellt om de är missnöjda. Vår kurs i kundservice ger dig redskap för att hantera även de jobbiga kunderna. Du lär dig ett tankesätt som gör att du slipper bli påverkad av besvärliga kunders attityd och beteende. Det hjälper dig att hålla motivationen uppe och ökar arbetsglädjen.
Kommande kursstarter
Varför välja Hjärtum Utbildning?
Kursledare med branschexpertis
Centralt läge
Eftertraktad utbildning
Målgrupp
För dig som möter kunder på olika sätt
Målgrupp för utbildningen i kundbemötande är alla som möter kunder i olika sammanhang. Du vill utveckla din professionella yrkesroll genom att lära dig att ge service och kundbemötande utöver det vanliga.
Du kan till exempel arbeta inom kundtjänst, reception, support, ordermottagning, försäljning mm. Du kan möta kunden fysiskt, i telefonen eller i chatten/mejlen.
Kursinnehåll
Vår utbildning i kundbemötande innehåller
Vad är kundservice och bemötande egentligen?
- Små ordval som hjälper eller stjälper kundsamtalet
- Vad uppskattar våra kunder?
- Vad är skillnaden mellan bra och dålig kundservice?
- Det lilla extra som gör den stora skillnaden
Att agera professionellt
- Vilka egenskaper behöver du ha för att kunna leverera bemötande i världsklass?
- Din syn eller kundens syn på ditt sätt att ge kundservice
- Att utveckla sig själv med hjälp att feedback från andra
- Din professionella yrkesroll och vad som ingår i den
Det goda kundsamtalet
- Att inleda positivt
- Att styra samtalet
- Frågeteknik för ett effektivt kundsamtal
- Att hantera svåra frågor från våra kunder
Kundkommunikationen – det jag säger eller hur jag säger?
- Den tysta kommunikationen som betyder så mycket
- Kroppsspråkets betydelse
- Små ordval som hjälper eller stjälper samtalet med kunden
Vårt team som arbetar tillsammans med kundservicen
- Vi som arbetar i serviceteamet
- Hur får vi alla i teamet med oss?
- Hur skapar vi en serviceinställd kultur i teamet?
- Vi är varandras arbetsmiljö – hur bidrar vi i teamet till att ge varandra en bra arbetsmiljö?
Din attityd och inställning till att ge service
- Din syn på arbetet och vad som ingår i rollen
- Din syn på kunderna och deras sätt att vara
- Din syn på dina kollegor
- Att lära sig välja attityd
Att orka vara motiverad och positiv i längden
- Att arbeta med att vara positiv i arbetet
- Att inte påverkas av andras negativa attityd
- Att påverka sin omgivning positivt och sprida arbetsglädje
- Att ha roligt i jobbet och att ha roligt tillsammans med kunderna
Upplägg
Utbildningens upplägg
Du får både teoretiska genomgångar av olika delar av kundbemötandet, och ett utbyte av erfarenheter med kursledaren och de andra deltagarna.
Genom att arbeta i mindre grupper med jämna mellanrum får du möjlighet att ställa frågor och diskutera olika perspektiv. Detta gör att du får teori och praktik i perfekt balans och en både kunskapsrik och rolig utbildningsupplevelse.
Investering
Deltagaravgift
Fysisk utbildning: 6.980 kr per person inklusive lunch, för- och eftermiddagskaffe samt dokumentation. Moms tillkommer.
Utbildning bara för er - fysiskt eller online
Är ni flera som behöver en uppdatering i kundbemötande och service kan det vara fördelaktigt med en företagsanpassad utbildning. Vi kan hålla kursen på plats hos er eller online. Använd detta formulär, så återkommer vi med en kostnadsfri offert.
Kursledare
Professionell kursledare
Vår utbildare Christer Isehag är ett riktigt serviceproffs och han har utbildat tusentals människor i bemötande och kundservice. Han tillhör gräddan av utbildare och har blivit utsedd till en av Sveriges populäraste föreläsare av Eventeffect flera år på raken.
Examen, diplom m.m.
Kursintyg som PDF-fil
Efter avslutad utbildning får du ett kursintyg på PDF som visar dina nya kunskaper i kundbemötande och service.
Intresseanmälan
Recensioner
Snittbetyg: 5
Mycket bra innehåll i utbildningen, lärde mig mycket nytt och bra!
Mycket bra energi, strålning och karisma. Kommer att rekommendera er till andra personer som behöver uppleva aha upplevelsen.
Hjärtum Utbildning
Vi har mer än 25 års erfarenhet av utbildning och erbjuder utbildningar inom ledarskap, kundservice, ekonomi, Excel, mm. Våra professionella utbildare och föreläsare genomför utbildningar som utvecklar både kompetens och engagemang. Förutom våra öppna utbildningar tar vi även fram anpassade utbildningar,...
Christer var otroligt duktig och pedagogisk. Behaglig röst som gick bra att lyssna till.